Anmeldelse av Pitch Perfect 2, amerikansk film fra 2015

Komedie, Musikk Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: Alle år

Mer a capellasanglede, medfølgende sjarme og humor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.06.2019]

Vi skal på besøk tilbake til kormiljøet. Alt begynner med at Fat Amy driter seg ut under en opptreden for presidenten. Det gjør at koret hennes, ‘The Barden Bellas’, utestenges fra konkurranser. Den eneste muligheten koret nå har er å vinne VM i acapellasang, da vil de igjen bli tatt inn i varmen igjen. Men veien dit virker lang og tordnefull, sørlig siden de regjerende tyskerne ser ut til å være uovervinnelige og samt at alle hater korene fra USA...

Dette er oppfølgeren til Pitch perfect som kom som et friskt pust inn i filmverdenen i 2012. Vi følger de morsomme og musikalske innslagene fra koret ‘The Barden Bellas’ og deres univers. Beca fremdeles den som driver koret fremover, men den største sjarmklumpen er fremdeles Fat Amy i Rebel Wilsons sko. Og i denne filmen blomstrer romantikken for Fat Amy. Vi følger ‘The Barden Bellas’ på deres siste år på Barden University.

Filmen er dog ikke like solid som første film. Til det er dette alt for lett gjennomskubart og sangene sitter ikke like godt. Men humoren er på plass og det liker jeg. Det gjør dette til en fornøyelig andre omgang. Om du har sett den første filmen, vet du litt hva du får, og der gir denne andre omgangen det du vil ha, selv om andre omgang er litt svakere enn første omgang på nærmest alle punkter.

Sanggleden, samholdet og humoren er på plass i andre omgang, men historien er bare en vits for min del. Dette blir som en slags sportsfilm, bare med en sangkonurranse som det store målet istedet for noe sportsaktig. Filmen har heller ikke et skikkelig klimaks som du bryr deg skikkelig om. Synes heller ikke at a capellaen er av det slaget jeg håper på. Det blir heller at du koser deg med humoren, sjarmen og å besøke rollefigurene igjen.

Om du elsket første film, er dette absolutt en film du bør se. Her får du mer tid med gjengen som du satte pris på i første film. Film nummer to gjør bare mye av det samme som i første film, bare litt dårligere. Det er dog ikke så mye nytt å glede seg over heller utenom noen krumspring fra rollefigurene. Nå gleder jeg meg bare å se om det er nok krutt i gryten i den tredje morofilmen fra a capella-miljøet.

- Pitch Perfect 3 - Avsluttende film for den morsomme a capellagruppen
- Pitch Perfect - Genuint morsomt og sprudlende om syngende bitches

- Ikke samme spruten

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Filmpuls.dk