Anmeldelse av Cruel Intentions 3, amerikansk film fra 2004

Drama Spilletid: 85 minutter

Dristig og manipulerende spill fra unge kynikere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.06.2019]

Cassidy Merteuil er en vakker men manipulerende student på et eksklusivt college. Jason Argyle og Patrick Bates er romkamerater på skolen. De klekker ut en utspekulert plan hvor Patrick skal få Cassidy til sengs og forstyrrer da et potensielt forhold til en britisk prins. Når Patrick og Jason avslører deres bedrag, blir Cassidy lei seg. Hun oppfordrer dem senere til å konkurrere mot hverandre. Jason skal forføre Sheila, som er i et stabilt forhold til Michael, og Patrick må forføre Alison, som allerede er opptatt. Vi får da se hvem som trekker det lengste strået og hvem som eventuelt blir sittende med skjegget i postkassen...

Etter å ha sett de to foregående filmene vet jeg litt hva jeg har i vente i denne tredje filmen i filmserien. Dette er kusinen og fetteren til de fra forrige film. Første del av oppdraget går bra, og andre del glir ikke like lett. Liker tvistene i filmen. De kommer også noen litt tidligere i filmen. Du får en svært manipulerende ung dame og noen veldig overfladiske gutter i front for hele filmen. Det gjør at man ikke kommer så tett på rollefigurene, da alle er så falske med hverandre hele veien.

Cassidy er litt over the top. Hun er veldig pent sminket, men føles ikke helt karismatisk nok og god nok skuespiller til å fylle rollen helt. Hun har et ok pent fjes, men er ikke så pen som hun gir seg ut for. Det følger en del mer med utseende enn bare ansiktet. I en av birollene får du en skuespiller som ligner på en ung og tynn Tom Cruise, men han kan ikke spille annet enn litt kjekk å se på. Vi får presentert en kjekk fuckboy og en annen som ikke er fult så kjekk.

Første film er bedre enn dette. Dette minner litt om Wild Things-filmene, bare at folk bare blir lurt og ikke dør av annet enn sorg og selvrespekt. Det blir en del flaue scener i filmen. Det er en del skjær i sjøen, men vi tror i alle fall vi vet hvor filmen vil gå hen fra midten og utover. Alle i filmen er litt lett på tråden. Det blir noen litt eggende og småfrekke scener, og du får noen litt dampende sexscener i filmen. Telefonsexscenen er litt voldsom og er åpenbart med for å sjokkere. Den minner om den lignende Loreal-reklamen, bare at det er ‘ekte’ vare.

Skjønner ikke alltid helt hvem filmen lurer, oss eller rollefigurene selv? Det er ikke alltid lett å henge med hva som er karakterenes ‘rollespill’ og ‘ekte’ vare. Det er ikke lett å si hva disse rollefigurene virkelig tar seriøst. Det virker som livet deres er en stor lek i seg selv og det å lure noen på verst mulig måte, er det enkleste i hele verden.

Filmen er litt kort, men var langt bedre underholdningsmessig enn jeg hadde trodd på forhånd. Slike filmer som dette pleier sjelden å være særlig potente, men dette manuset var ikke så verst. Skuespillet og det filmtekniske kunne absolutt vært bedre skrudd sammen, men alt i alt er dette langt på vei godkjent til b-film å være.

Regien er ved Scott Ziehl, som ikke er noe kjent navn i Hollywood. Han har laget en helt ok film, som er nok mer underholdende enn bra teknisk skrudd sammen. Manuset er dog overraskende kult til tider og filmen klarer mye av det den forsøker seg på. Dette er jo tross alt snakk om en simpel oppfølger av den første filmen som var en A-film, og resten som er meget b-pregede filmer. Musikken er også litt typisk tenåringsrock fra tidlig 2000-talls. Du får også skuespill som er en del under par, men ikke annet å forvente av en film på dette nivået.

Alt i alt ble jeg igrunnen ganske positivt overrasket over filmen. Hadde ikke forventet meg noe og synes dette ikke var så ille som jeg hadde trodd. Ble faktisk underholdt greit av filmen og den bærer æraen fra første og andre film dugenedes videre. Det som trekker ned er at filmen er meget enkelt laget og aldri klarer helt å stille opp på det tekniske. Likevel er dette tilfredsstillende nok til at jeg omfavner filmen og blir med på reisen som filmen gir oss. Om du likte den andre filmen i rekken, så føles denne faktisk noen hakk bedre.

- Cruel Intentions 2 - Forhistorien til stesøskene Sebastian og Kathryn
- Cruel Intentions - Drittsekken som blir forelsket