Anmeldelse av Wild Child, amerikansk film fra 2008

Komedie, Romantikk Spilletid: 98 minutter

Wild Child - Trailer 15.09.2008

Den uskikkelige skolejenta

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.06.2019]

16 år gamle Poppy er en bortskjemt drittunge som lever herrens glade dager i USA med en rik far som gir henne alt hun peker på. Men selv om Poppy har og får alt, er hun misfornøyd med tilværelsen, og det gir hun til stadighet uttrykk for. Etter en spøk som gikk litt for langt, blir hun motvillig sendt til en kostskole i England. Det er en skole med strenge regler og et strikt regime. Poppy blir raskt skolens største bølle og lar ikke noen føye henne. Dette gjør hun for å forsøke å bli utvist og dermed kunne reise hjem igjen. Men veien dit er lang og tornefull, fordi faren hennes har innstendig bedt skolen om å ikke ta kontakt med ham. Dermed blir det kun opp til Poppy å vise hva hun er god for som uskikkelig jente, som utfordrer skolens regler til det ytterste...

Filmen er okei morsom fra første stund. Det er et litt artig konsept for filmen. Du får engelsk kostskole versus amerikansk bortskjemt rikmannsdatter som er vant til å få alt som hun vil. Det blir litt av noen kamper mellom kostskolens selvutnevnte dronning Harriet og den nye jenta, Poppy, som ikke lar seg pelle på nesen av noen. Poppy er det man tror er det uforbederlige problembarnet med en attityde som ikke er akkurat god engelsk kutyme på en britisk kostskole. Hun bryr seg ikke om noen regler og for henne er autoriteter bare som irriterende luft for henne.

Filmen kan minne litt på coveret om Freaky Friday, og er en lignende komedie. Det er til og med en referanse til nettopp Freaky Friday i filmen. Men heldigvis står Wild Child godt på egne bein og er en komedie som nok peiler seg inn på samme segment, bare ikke like Disneysøt som det Freaky Friday var. Synes også morsomhetene, handlingen og selve dramatiseringen appellerte mer til meg enn Freaky Friday som var veldig overhappy hele veien, uten de aller største morsomhetene for de som er litt eldre. Der har Wild Child mer å by på for den ‘voksne’ garde.

Jeg hadde trodd filmen bare skulle være en fjærlett komedie uten noe form for alvor, og det er den ikke helt. Filmen har nemlig mer alvorlige sekvenser og annet materiale som er med å binde filmen sammen. Det gjør at jeg faktisk blir litt involvert underveis, og jo mer jeg kommer inn i filmen, jo mer liker jeg den. Filmen beveger seg fra en rå komedie med en skruppelløs og selvopptatt hovedrollefigur. Heldigvis går hun gjennom en transformasjon, fra begynnelse til slutt, som er litt erketypisk for en slik film, men om du først velger å se filmen er du nok klar over at dette er tilfelle uansett.

Undertegnede liker også å se filmer der moralen er god og det ender noenlunde ‘godt’ til slutt. Det blir en viss dose romantikk i filmen, som slike filmer også pleier å ha. Dermed kan man si at filmen har hele pakken av det en jente kan ønske seg på film, men filmen fungerer godt for det motsatte kjønn også, selv om dette på coveret ikke akkurat skriker ‘gutt!’ til deg.

Regien er okei utført av Nick Moore som var klipper på ‘Love Actually’ og her har tatt steget over til en større regijobb. Han klarer å skape en god komedie med både humor, sjarme og litt hjerte opp i all galskapen. Manuset er også ganske alright for en slik komedie å være. Filmen er okei presentert med noe frisk filming i overgangene, som da det fokuseres på alle de make skoene til jentene på skolen. Musikken er ganske fengende i filmen i all sin pumpende energirike miks av låter som passer en tenåringskomedie av dette slaget.

Emma Roberts er litt søt og fungerer bra i filmen. Synes hun også klarer å skape en del drama i filmen. Roberts er datteren til Eric Roberts og har figurert i en rekke filmer, til tross for sin unge alder. Det er alt fradebutfilmen ‘Blow’ med Johnny Depp til Skrik 4 og Nerve fra 2016. Resten gjør også sitt for filmen skal bli okei. Noen rollefigurer er dog bare med for å kaste humor mot oss, men ikke alle heldigvis. Synes filmen er best når den skaper situasjonskomedie over simple morsomheter, fjasing og overspilling av noen av rollefigurene. Liker også når vi kommer mer under huden på hovedrollefiguren. Nick Frost gjør en passe artig rolle som homofil frisør.

Alt i alt falt dette bra i smak. Filmen har bra med energi og både morsom og okei engasjerende. Det er selvsagt en del å trekke i en film som ikke helt blir en skikkelig klassiker med de store filmene i sjangeren, likevel er dette ganske overbevisende når filmen er på sitt mest overbevisende. Det som begynner som litt overfladisk blir mer sjarmfullt, kult og engasjerende etterhvert, og når slutten setter inn, har jeg fått et greit smil på munnen og føler jeg ble bra underholdt. Om du liker typiske komedier med sterke jenter i hovedrollen er dette en film du bør prøve deg på.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• StudVest

Studio Canal, Working Title Films, Universal Pictures

«Chernobyl»

«Fast & Furious: Hobbs & Shaw»

«Scary Stories to Tell in the Dark»

«Once Upon a Time… In Hollywood»

«Game of Thrones»

«Hollywood Chainsaw Hookers»