Anmeldelse av Ed Wood, amerikansk film fra 1994

Komedie, Drama Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 12 år

En tribute til en kultfilmskaper noe uten om det vanlige

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.06.2019]

Alt begynner i 1952. Den unge Ed Wood ønsker å komme seg inn i filmindustrien, men sliter med det. Wood leser en kunngjøring i magasinet Variety om at produsent George Weiss prøver å kjøpe Christine Jorgensens livshistorie. Ed Wood ønsker å møte Weiss og avtaler et møte. I møtet forteller Wood at han ønsker å fiktivisere filmen, med tittelen I Changed My Sex! Wood prøver å overbevise Weiss om at han er perfekt til å lede filmen på grunn av det faktum at han selv er en lukket transvestitt og vet hvordan det er å leve med en hemmelighet og bekymre hva folk tror. Men Weiss er ute etter en regissør med litt erfaring og ikke en helt ny mann. Men etter at Ed Wood blir venner med sitt idol Bela Lugosi, får pipen en annen lyd. Wood overtaler Weiss for å la ham lede filmen ved å overbevise ham om at å ha en stjerne i filmen ville selge billetter, og de kunne signere Lugosi til en lav pris. Dette blir starten på et helt nytt b-filmeventyr...

Filmen åpner mesterlig med sekvenser som minner om dem du får servert i en b-film fra Ed Wood. Ed Wood er en ambisiøs mann, kanskje for ambisiøs for sitt talent. Han tror han lager ekte kunst, men egentlig er det bare skrotfilmer han har laget, og en av dem har til og med lenge versert som verdens verste film og Wood har også fått ryktet sitt som verdens verste regissør. Wood er regissøren bak ‘Glen or Glenda’ og ‘Plan 9 From Outer Space’. Sistnevnte er en svært populær kultfilm som har versert høyt på listen over verdens verste filmer noensinne laget.

Dette er en veldig interessant film for alle som er litt filmnerd. Og alle med en viss filminteresse har jo hørt om fenomenet Ed Wood. Vi får i denne filmen se hele historien bak hans filmer og hans samarbeid med Bela Lugosi. Digger hvordan Ed Wood ble kjent med Bela Lugosi. Vi får se at Lugosi er en svært falmende stjerne. Bela Lugosi er en sprøytenarkoman og samtidig et stort navn. En fallende stjerne som Ed Wood tok under sine vinger. Bela Lugosi er en meget sår rollefigur som man virkelig bryr seg om og er veldig sentral både i filmen og i Ed Woods karriere.

Regien er ved Tim Burton, som er et meget kjent navn i Hollywood med sine filmer om alternative rollefigurer noe uten om det vanlige. Han er kjent for sin særegne visuelle stil. Men denne filmen er ikke like fargerik som hans typiske filmer, filmen er nemlig laget i sort / hvitt. Valget uten farger er for å fange æraen av Ed Woods filmer og dette er mesterlig gjennomført i så måte. Digger hvordan Burton har gjenskapt mange scener og øyeblikk fra Ed Woods liv og virke.

Skuespillerne gjør en fortreffelig innsats. Johnny Depp spiller ypperlig i hovedrollen som Ed Wood. Depp spiller filmskaperen med stort humør og sjarme. Bela Lugosi blir spilt av Martin Landau i en innsats som minner mye om Lugosi i både innsats og utseende. Landau gjør veldig mye for filmens troverdighet og er et viktig bidrag for å vise hva som gjorde Ed Woods karrière mulig. I andre roller finner vi kjente navn på blokka som Sarah Jessica Parker, Patricia Arquette, Jeffrey Jones, Lisa Marie og Bill Murray.

Jeg må si jeg likte filmen ganske godt. Filmen er veldig kul om du bare kjenner litt til filmskaperen Ed Wood. Hvis ikke er dette også en film du bør se for å få en god historie. Dette minner litt om filmen Disaster Artist, bare om en litt annen og like ikonisk historie som omhandler trashfilm. Historien er veldig vill, men alt er basert tett opp til den virkelige historien om Ed Wood. Jeg føler vi kommer tett på Ed Wood i filmen og får en stor sympati for den spesielle filmskaperen, som gav alt i kampen for å lage film, selv om han ikke akkurat skapte reint gull. Liker hvordan filmen er laget som seriøs, men likevel har en del komiske sider ved seg, på grunn av den snåle rollefiguren i tittelrollen.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - Flotte Western-landskap, men med simpel historie
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Sjørøverunderholdning på autopilot som er mer gøy enn bra
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst
- Donnie Brasco - Solid undercover mafiaunderholdning
- Dead Man - Rare greier
- Hva er det med Gilbert Grape? - Herlig om en film å bli glad i
- Edward Saksehånd - Flott visuelt, annerledes og moderne eventyr
- Cry-Baby - Helskrudd 1950-tallsmusikal med Johnny Depp i front

- Dumbo - Storslagent om sjarmøren Dumbo!
- Miss Peregrine's Home for Peculiar Children - Ujevn, men leken visuell Burton-røre
- Big Eyes - "Øynene er sjelens vindu"
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- Frankenweenie - Herlig stop-motion fra Burton, igjen!
- Alice i Eventyrland - Tim Burton innfrir nok en gang
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Corpse Bride - Mørkt og stilig, men ikke magisk!
- Big Fish - En historefortellers liv
- Batman - Mørkt, dyster og vellykket superhelteventyr
- Beetlejuice - Et hjemsøkt hus med en slu demon i kulissene
- Pee-wee's Big Adventure - Burtons første film er en farerik og leken affære

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Ed Wood
  • Austin Chronicle
  • Apollo Guide

Touchstone Pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»