Anmeldelse av Paris Is Burning, amerikansk dokumentar fra 1990

Dokumentar Spilletid: 71 minutter

Fargerik om Drag Queens i Harlem på 1980-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.06.2019]

Filmen beskriver det glade 1980-tallet. Homofile menn er samlet under ett tak og bestemmer seg for å konkurrere seg imellom. Det er et slags ball, der man kjemper om det store trofeet. Filmen handler om ballkretsen og de homofile som er involvert i den og hvordan livet til hver person tok dem dit. Vi får se miljøet fra innsiden...

Alt begynner i 1987 i New York. Vi får se livet i gatene med elektrisk musikk og en mengde homofile i gatene. Det er et fargefult miljø som viser seg inne i bygningen vi entrer. Der får vi se en gullfarget ‘Drag queen’ med en kjole som er så voldsom at designere i dag selv ville synes den var for krampaktig. Og da er ‘galskapen’ i gang, men det viser seg at denne filmen har mer under panseret enn bare glitter og stas.

Dokumentaren passer godt inn med resten av 1980-tallet med paljetter og stor glamour. Det er et veldig spesielt miljø vi blir vitne til her. Filmen er spekket med et mangfold av alt fra fargede til noen hvite. Det er mange fattige som lever fra hånd til munn og stjeler kostymer som de kommer til ballet med og så er de konge for en kveld. Men er dog ikke alt bare fryd og gammen i dokumentaren. Du får også se litt rivalisering innad i miljøet og strid som følge av konkurranser.

Filmen er meget frisk, uformell og ‘ekte’ i formen. Vi føler vi blir kjent med mennesker med homofil legning og jeg liker måten filmen behandler dem med respekt på. Vi får se hvordan alle ‘Drag Queen’-ene får berømmelse innad i miljøet. Det er et meget inkluderende miljø der alle blir akseptert for den de er. På et ball kan alle være den de vil være, og ingenting er tabu eller for dumt. Det handler om å bære det rette antrekket som gjenspeiler den du vil være. Vi får også høre fremtidsdrømmene deres.

Dette er en fargerik dokumentar om homofile i et drag queen-miljø i Harlem. Synes også filmen beskriver dette fenomenet på en meget detaljert og fremragende måte. Jeg blir sugd inn i dokumentaren og det til tross for at jeg ikke egentlig liker Drag Queens. Liker hvordan filmen beskriver miljøet på og det at filmen er litt smådyp til tider og beskriver samfunnet og hvordan noen som ikke har allverdens, lever ut sine fantasier og med det får et mer fargerikt liv, til tross for at samfunnet denne gangen så ned på de som er homofile.

Dokumentaren er enkelt men fungerende fotografert og har et litt røft og ekte preg over seg. Men det er materialet og hvordan filmen er skrudd sammen som er det beste. Det hele er en blanding mellom folk som forteller om hvordan det er å være i homsemiljøet og å vise hvordan ting virkelig foregår. Det er mange tragiske skjebner av homofile som blir utstøtt av samfunnet, men også av familiene sine. Det er mange sterke historier i filmen.

Digger hvor tett vi kommer på dette spesielle og fargerike homofile miljøet. Det er en fryd å være gjest der for noe som er såpass annerledes enn slik jeg lever mitt liv. Men det viktigste er å føle seg vel med den man er, og der går disse foran med et godt eksempel. Men så viser også dokumentaren skyggesidene med at ballet sier at en person er vellykket, men når de kommer hjem, så har de mistet troen på seg selv igjen. Men alt i alt er dette en meget solid og spesiell dokumentar som jeg elsket å se. Jeg bryr meg om og interesserer meg for folk som er annerledes og disse menneskene vi møter her blottlegger seg og gav meg mye å oppleve.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på norsk Netflix. ]

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm
Les mer om dokumentaren