Anmeldelse av Rim of the World, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Komedie, Sci-Fi Spilletid: 98 minutter

For yngre tenåringer om romvesen som kommer til jorden...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.05.2019]

I det et svært romskip med romvesen ankommer jorden. Vi følger fire ungdommer som ikke har noe felles, annet enn at de er på sommerleir sammen. Da romvesener angriper planeten er gode råd dyre. Sammen bestemmer ungdommene seg for å redde menneskeheten, men det er ikke en enkel oppgave for dem...

Netflix presenterer mye forskjellig av film for tiden. Det er alt fra okei indiefilmer, lette romantiske komedier, særegne kunsteriske filmer og til mer gjennomsnittlige og glatte saker. Jeg elsker sci-fi og denne filmen begynner svært så stemningsfullt på en måte som appellerer til meg. Vi snakker et gigantisk romskip som er på vei til jorden og nesten smadrer en romstasjon på veien. Men så skifter handlingen til jorden og da ødelegges stemningen av gangstermusikk og barn som danser. Etter det får vi introdusert alle barna isom etterhvert blir hovedrollefigurene i filmen. Og selvsagt er det også snakk om den typiske sommerleiren som bringer dem sammen.

Synes filmen kjører en del litt for flaue humorscener, og dette gjør filmskaperne til stadighet, uten å vite når de treffer og ikke. Men nå er jo filmen laget for en del yngre personer enn meg, og det kan være jeg hadde likt dette om jeg hadde vært mindre pinlig berørt over den plumpe humoren. Men så utvikler filmen seg i retning av å bli en romvesenfilm og det redder noe av inntrykket igjen, selv om ikke humroen av den grunn blir mindre slitsom å overbære.

Likevel synes jeg filmen pumper på med klisjeer til stadighet, og det er synd, for dette konseptet kunne blitt en veldig kul film. Dette er nemlig ikke i nærheten av å være tenåringenes svar på E.T. eller for den saks skyld heller ikke en Independece Day for de litt yngre tenåringer. Romvesenene ser ut som noen typiske ‘CGI-monstre’ som er laget litt uten skikkelig sjel, kulhet eller sjarme. Filmen er likvell inne på noe i perioder, der den treffer bedre, men dette blir for enkelt og glatt i lengden, som om filmskaperne ikke tør ta sjanser og bare presenterer oss for en en simpel romvesenfilm. Der effekter, action og humor og ikke rollefigurer og en grei historiefortelling står i fokus.

Effektene er også dugenes å se på, men ikke så mye mer enn det. Men synes filmen forsøker å ta for mange kjedelige avstikkere handlingsmessig. Sikter da særlig til når filmen forsøker seg på dramascener den ikke mestrer. Det blir bare platt og traust å se på. Synes filmen forsøker seg på en tenåringsblockbuster, uten å treffe i nærheten av blink. Jeg tror filmen kunne blitt ganske bra med en skikkellig regssør og en omskriving av manus. Jeg liker nemlig konseptet, men dette treffer ikke samme nerven som eksempelvis Stranger Things eller den nye IT-filmen, som er verk som skaper interessante historier med barn i front for begivenhetene.

Når det gjelder hvordan filmen er skrudd sammen reint handlingsmessig er dette utrolig lettvint og billig. Og selv om dette er en film for eldre barn i barneskolealder, så kunne ting ha blitt vært løst mye bedre enn dette. Synes filmen blir for hul og lett å avsløre. Det gjør filmen veldig forutsigbar og lite spennende for voksne. Jeg hadde rett og slett forventet meg mer av filmen enn det jeg fikk. Selve romvesnene ser litt småskummel ut og spiser mennesker, derfor får filmen 13 års aldersgrense, men dette er ikke særlig skummelt av den grunn på noe plan.

Alt i alt var dette skuffende, men til tross for at jeg ikke likte filmen særlig godt, så ønsker jeg flere lignende konsepter som dette velkommen. Jeg er en sci-fi-junkie som tråler alt jeg kommer over av filmer for å se om det finnes noe som treffer meg. Noen ganger fenger en film meg selv om den har fått dårlig kritikk, men det er dessverre ikke tilfelle med denne. Filmen er utrolig enkelt bygget opp, men det er litt mangel på frisk handling og det gjør filmen litt småkjedelig og lite underholdende i lengden. Filmen er dog helt ok laget, men og er nok bedre å se for målgruppen enn for undertegnede. Slutten er også ganske dum og simpel. Men

- The Babysitter - Sjarmerer godt med sin skrekklek og karakterer
- This Means War - Gjennomsnittlig romantisk komedie med lett tom action med på kjøpet
- Terminator Salvation - Øredøvende sci-fi for pengene

• Film-rezensionen.de
  • Highonfilms.com
  • blu-ray.com
  • Universalmovies.it

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»