Anmeldelse av Veien til fortapelse (Road To Perdition), amerikansk film fra 2002

Kriminal, Drama Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 15 år

Mafiafilm med Hanks som 'bad guy'

[Skrevet av: Carl, Dato: 06.10.2002]
Michael Sullivan (Hanks) er en leiemorder som jobber for Chicagomafiaen. En dag blir familien hans drept, og han ser seg nødt til å flykte sammen med sin sønn. På veien blir de jaget, men de jager også på familiens morder...

Road to Perdition er en av de største mafiafilmene på en stund. Mange har sagt at det er den største filmen siden Gudfaren II. Jeg kan vel si meg enig der, utenom at Gudfaren II er hakket bedre. Dette er, som sikkert som de fleste vet, Tom Hanks første rolle som "bad guy". Selv synes jeg at han passer perfekt inn i rollen. Alle synes jo at Tom Hanks er snill uansett rolle. Og det er nettopp det som gjør at han passer inn i rollen som en hardbarka morder som jobber i mafiaens kretser. Han klarer allikevel å bli framstilt som snill og god i filmen på en måte som gjør at man sympatiserer med ham likevel.

Stemningen i filmen er meget god. Mendes har gjort en god jobb med scenene og 'feelingen' av gamle Chicago på tredvetallet. Skytescenene var begrenset og heller nedprioritert. Det likte jeg godt.

Dette er ikke en typisk masseprodusert actionfilm fra Hollywood. Denne går ned i historien som en av Hanks beste. Se den og vurder selv hva du synes!

- 1917 - At noe så stygt, kan bli så vakkert...!
- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- American Beauty - Storartet drama om glansbilder