Anmeldelse av Pokémon: Detective Pikachu, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Komedie, Familie, Mysterie, Sci-Fi Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 9 år

Overraskende bra film om lommemonstre

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 18.05.2019]

Pokémon: Detective Pikachu er regissert av Rob Letterman og handler om Tim (Justice Smith) som mistet faren sin. Faren var detektiv i Ryme City. Da Tim sjekker leiligheten til faren, møter han farens partner, Pikachu (Ryan Reynolds). Tim er den eneste som kan forstå Pikachu og de drar for å etterforske farens død. Resten av anmeldelsen er uten spoilers.

Anmeldelsen fortsetter etter annonsen.

Jeg kan ikke så mye om Pokémon. Jeg så litt på serien da jeg var yngre og spilte noen spill, men jeg kom aldri helt inn i det. Da denne filmen kom ut, ville jeg se den, men jeg holdt forventningene nede, siden trailerne ikke var særlig gode i mine øyne. Jeg ble positivt overrasket over filmen. Den er bra underholdende. Det er også alt jeg ønsker meg fra en Pokémon-film. Jeg gidder ikke å se en film om små søte monstre bare for å få en dyp historie med mange følelser.

Filmen er morsom mesteparten av tiden, men de første 15-20 minuttene er nærmest deprimerende. Det er ikke noe jeg vil ha i en Pokémon-film, men heldigvis er dette bare en liten del av filmen. En annen ting som ikke var så veldig bra, var de menneskelige rollefigurene. De var hule og med ganske så svake personligheter.

Heldigvis er ikke dette et stort problem, siden Pikachu er stjernen. Ryan Reynolds er absolutt det beste med filmen. Humoren fungerer fint, ikke minst på grunn av Reynolds prestasjon. Noe annet som gjør at Pikachu fungerer så godt, er at han ser ekte ut. CGI-effektene ser utrolige solide ut. Pelsen til Pikachu ser ut som noe jeg kan ta på, og du får alltid de beste CGI-effektene. Dette gjelder også hele filmen. Den visuelle stilen til filmen passer godt til verdenen og designet til Ryme City er kult. Det ser ut som en virkelig by. Actionscenene er spennende og det er gøy å se Pokémon kjempe mot hverandre.

Manuset og historien er helt grei. Humoren er veldig artig og den generelle historien fungerer etter de deprimerende scenene, men jeg synes det blir noe overkomplisert mot slutten med en overraskelsesantagonist som egentlig ikke er så stor overraskelse. Denne antagonisten har også en overkomplisert plan som ikke gir så mye mening. Dette er en Pokémon-film, og bør ikke være så komplisert. Derfor er det fint å ha underholdende scener med god humor som skygger over de komplekse bitene, som sikkert er ment for å bligjøre den eldre delen av fansen.

Alt i alt er dette en underholdende actionfilm med mange kule scener og relativt gode skuespillere. Ryan Reynolds som Pikachu er stjernen i filmen og hadde det ikke vært for ham, hadde ikke filmen vært halvparten så god. Selv om filmen kan bli litt deprimerende og for dratt til tider, er den fremdeles en film man kan kose seg med. Dette er alt jeg forventer og litt til fra fra en Pokémon-film.

- Gåsehud - Gir ikke akkurat gåsehud på ryggen...
- Monsters vs. Aliens - 3D-eventyr for de fleste

Omtalespalte: Sci-fi