Anmeldelse av We're the Millers, amerikansk film fra 2013

Komedie Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 11 år

We're the Millers - Trailer 24.05.2013

Dirty komedie om en fiktiv familie på narkosmugling

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.05.2019]

Narkodealeren David har blitt lurt fra seg et parti narkotika og står dermed i gjeld til den skruppelløse kriminelle sjefen sin Brad. Da kommer Brad opp med et oppdrag til David for å betale sin gjeld og få ekstra betalt. Han befaler David om å smugle et parti marihuana fra Mexico til Denver. David synes det virker litt risikabelt, men det er før han kommer opp med ideen å involvere en bobil og late som han er på ferie sammen med en fiktiv familie. Han velger seg en familie som også får betalt for jobben. Det innvolverer nabodamen Rose som ‘Mor’, som jobber som stripper, nabogutten Kenny som ‘Sønnen’, som aldri har gjort en flue for tred og Casey som ‘Datteren’, som er med på alt. Sammen danner de Millerfamilien. Men smuglerforsøket skal selvsagt ikke gå helt etter planen...

Da jeg først hørte om denne filmen, synes jeg den hørtes ganske morsom ut. Vel, skinnet kan bedra. Jeg skal dog innrømme at konseptet er godt nok å basere en film på, men filmskaperne kunne tatt bryet med å skaffe seg et bedre manus før de kom igang. Regien til Rawson Marshall Thurber er heller ikke god nok. Han gjorde det langt bedre i ‘Dodgeball’ med Ben Stiller og selv The Rock-filmene hans føles bedre enn det ‘We’re the Millers’ kunne stille opp med.

Filmen bruker litt tid på å komme igang og blir heldigvis morsommere etter hvert. Humoren i filmen beveger seg litt over i det seksuelle til tider. Blant annet blir de stoppet av en politimann i Mexico der han sier de må betale 1000 om de ikke betaler i seksuelle tjenester, og da blir stripperen bedt om å ta en for laget, men der viser seg at politimannen liker menn istedet og det skaper hodebry for å finne den som kan utføre den nye orderen. Nesten all humoren går ned i underbuksen og det som ikke er det, går ut på narkotikapoenger.

Rollefigurene har en del flaks underveis og det er mange skjær i sjøen, men liker ikke at ting glir så alt for lett hele veien. De leker mye med ilden og spesielt når en hjelpende bobileier viser seg å være en gammel narkotikapurkagent. En ‘late som’-baby, skaper også forklaringsproblemer for den fake familien. Noen av morsomhetene er litt lattervekkende, men det går ofte litt tid mellom dem. I begynnelsen vil de ikke virke som en familie, men etterhvert blir de mer og mer knyttet til hverandre og de spiller rollene sine bedre og bedre.

Dette er en litt feilslått roadmovie. Den kunne vært så utrolig mye morsommere og begrenser seg til noen småmorsomme scener innimellom. Filmskaperne prøver å gjøre filmen litt småskitten og pirrende til tider, men mange scener drar veldig ut og innimellom får du lengre passasjer med handlingsscener som ikke er moro i det hele tatt. Det gjør at tempoet senkes og poengene burde vært mye hyppigere i filmen. Castet er det ingenting i veien med. Både Jennifer Aniston og Jason Sudeikis er ganske artige skuespillere, men de får ikke mye å jobbe med i filmen. I tillegg møter vi Emma Roberts, Will Poulter, og Ed Helms. Det blir en del overspilling i filmen for å få frem sårt tiltrengte poenger, og det også er litt synd.

For min del synes jeg filmen er helt ok å se, men jeg ble veldig skuffet over den. Særlig siden filmen i skrivende stund har 7 av 10 på IMDB. Det er virkelig helt feil score og må bare være fordi det er en del unge folk som synes dette er mye kulere enn det det egentlig er. Jeg føler meg veldig snill når jeg ruller en svært lunken treer på terningen. Det fordi filmen er inne på noe til tider og fikk meg til å le innimellom, selv om det ikke varte så lenge. Jeg synes filmskaperne burde presset mye mer poenger inn i filmens manus. Dette var tidvis ganske så tamt, men redder seg såvidt inn med en leken Jennifer Aniston i en av rollene. Det er hun som serverer størstedelen av humoren. Resten er forsøk på en del situasjonskomikk som nok føltes bedre på papiret enn i ferdig resultat på film.

Terningkast: 3-

- Skyscraper - Actiontrøbbel i høyden...
- Central Intelligence - Feelgoodkomedie med The Rock og Kevin Hart
- Kanonball - En film med baller - Kort sagt, kanongøy tullball!

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• We're the Millers