Anmeldelse av Stuck On You, amerikansk film fra 2003

Komedie Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 7 år

To brødre som henger sammen i tykt og tynt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.05.2019]

Bob og Walt Tenor er to siamesiske tvillinger. De henger sammen på magen og prøver å leve så normalt som mulig sammen. Men det byr av og til på problemer når den supersosiale Walt og den introverte Bob må dele samme kropp. De jobber på en burgersjappe som de eier sammen. Og der Bob er sjenert foran jentene, så er Walt litt av en damenes Jens. Men Bob har en brevvenn han har funnet tonen med som vil møte ham. Det er bare det at Bob ikke har fortalt noe om at han har en bror som bor i samme kropp. Walt på sin side vil prøve lykken som skuespiller, men det er ikke enkelt å bli tatt seriøst når man konstant drasser rundt på en bror som får panikkanfall når han står på scenen. Alt går bra med Walt og Bob som er elsket i lokalsamfunnet, og derfor er det litt av en sjanse de tar når de sammen drar til Hollywood for å følge skuespillerdrømmen til Walt...

Guttene er veldig forskjellig og det er humoren også. Men stort sett er det enkle humorpoenger som går fra det visuelle slapstick til det som går litt mer ned i underbuksen og over i det seksuelle. Det er eksempelvis at den ene tvillingen dater en jente uten at den andre vet det. Han sier det skjedde når han andre tok seg en lur. Det blir også mye moro ut av guttenes sexliv. Det er ikke lett å ha et privatliv når du henger sammen hele tiden, men Walt ser ikke ut å ha store problemer med sin sjenanse når han ligger med damer med et lite silketynt forheng som skiller han og broren i sengen. De spiller på lag i ishockey og der spiller de selvsagt keeper. De prøver seg også på andre sporter som amerikansk fotball, boksing og baseball.

Det er også en varme i filmen. Filmen er inkluderende for folk som er annerledes. Bob har angstanfall og må puste i pose. Vi får en veldig medfølelse for ham. Det er herlig når vi blir med ham på date sammen med hans brevvenn. Bob dater en dame som ikke skjønner at han er siamesisk tvilling. Hun tror bare broren er litt klengete. Han har gjort middagsreservasjoner på noe som viser seg å være en drivin burgersjappe.

Meryl Streep er med i filmen som seg selv. Den første scenen hun er med i er veldig flau. Vi snakker at de to sier hei når Meryl er ute og spiser. Og så går han fordi de ikke vil forstyrre henne mer, men på vei ut snur han seg og spør henne om hun kan komme over på grilling. Det blir litt voldsomt og vi ser at de Meryl har middag med er ganske brydd. Det blir moro når Walt også får en rolle i en TV-serie sammen med Cher. Der lykkes ham tross alle odds, til Chers store fortvilelse, siden hun bare vil ut av TV-serien som hun mener er under hennes verdighet å være med i.

Regien er ved Peter og Bobby Farelly. De er kjent for en rekke gode komedier som ‘Dum og dummere’, ‘Alle elsker Mary’ og ‘Jeg, megselv og Irene’. Farellybrødrene viser at de har mye komedie inne. Det er alltid moro når de lykkes med komediene sine. Jeg var dog litt spent på hvordan denne filmen ville fungere, men heldigvis leverer filmen varene. Dette er både morsomt og hjertevarmt samtidig. Særlig troverdig er det dog ikke, men dette er en okei tullekomedie der vi skjønner at manusforfatterne har prøvd å leke mest mulig med konseptet og spøke med rollefigurene på deres bekostning til en hver tid.

Oscarvinneren Matt Damon og Oscarnominerte Greg Kinnear har god kjemi sammen i filmen. De serverer morsomhetene på passelig artig vis og utfyller hverandre bra. Damon viser at han kan mer enn bare seriøst skuespill og actionroller. I denne filmen spiller han en jordnær og forsiktig søt gutt, i mens poteten Greg Kinnear opptrer med komisk timing i en rein komedie denne gangen. Han har bra med karisma og blir et bra sidekick til Damon. I andre mindre roller får vi en rekke kjente fjes som Cher, Meryl Streep, Eva Mendes, han fra Malcolm i midten og Jay Leno.

Filmen er greit laget med enkelte kule fotoscener som scenen der vi flyr gjennom luften opp en gate og så treffer på brødreparet utenfor en bygningsinngang. Det er dog ikke mange slike fiffige ting i filmen, men det er ikke det man ser en slik film for, selv om det er litt krydder i hverdagen å få severt slik. Alt er imidlertid okei morsom, men ikke noe jeg ler langt og lenge av. Det er dog de mange kule smårollefigurer som skaper litt av krydderet i filmen. Dette er alt fra herlige burgersjappeansatte med hjerneskade til motellresepsjonisten som alltid later som han jobber i mens han sover. Jo lenger inn i filmen vi kommer, jo mer glad blir vi i de to rollefigurene. Liker også poengene mot slutten, som at det er vanskelig for de to forskjellige brødrene å ikke dele det meste i livet. Og at det er ikke er karriere som er det viktigste, men at de trives i hverdagen med gode venner og folk rundt seg.

- Dum og dummere To - Suveren oppfølger
- The Three Stooges - Tre spesielle karer med lav IQ, men hjerte av gull
- The Heartbreak Kid - Komedie som ikke helt slår helt an i noen leirer
- Shallow Hal - Til tider morsom, men ikke noe særlig
- Jeg, Meg & Irene - Hjernedød komedie som man ler litt av
- Alle Elsker Mary - Skaper ennå bra mange latterutbrudd og fornøyelige situasjoner
- Kingpin: Enda dummere - Bowlingkomedie som leverer!
- Dum og Dummere - Fremdeles sykt morsomt!

- Grei nok komedie - sikker suksess for Farrellys

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Stuck On You