Anmeldelse av Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald), amerikansk film fra 2018

Eventyr, Familie, Fantasi Spilletid: 134 minutter Aldersgrense: 12 år

Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser - Trailer 13.03.2018

Treg start og underholdende avslutning

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 03.05.2019]

Universet rundt trollmannen Harry Potter ser ikke ut til å ta en ende med det første. J.K. Rowling har virkelig skutt gullfuglen med bøkene sine, noe de umåtelige populære også filmene var et stort bevis på. Etter at filmene var ferdige, var det liten tvil om at de etterlot et stort savn – noe vi nå har fått dekket i stor grad gjennom «Fantastic Beasts and Where to Find Them», som kom ut i 2016. Den første oppfølgeren, «Fantastisc Beasts: The Crimes of Grindelwald» er derimot en variert filmopplevelse.

Etter omstendighetene i den første filmen, som sørget for at den gale og ondskapsfulle trollmannen Grindelwald (spilt av Johnny Depp) ble fengslet, er verden tilsynelatende trygg. Men gjennom et halsbrekkende stunt av en flukt, er Grindelwald nok en gang på frifot med en uhyggelig agenda. Hans mål er å rekruttere nok onde trollmenn for å stå sammen, men Newt (Eddie Redmayne) sammen med en rekke av hans nærmeste kompanjonger, er ute etter å få stoppet planene til Grindelwald før verden blir omtåket av en mørk og destruktiv kraft.

For å få det unna med en gang: 1. Jeg elsket den første «Fantastic Beasts»-filmen. 2. Det var som å treffe en gammel venn da Jude Law dukket opp i denne filmen som selveste Albus Humlesnurr. 3. Denne filmen er ikke på langt nær like god som den første filmen, men likevel et hyggelig tilskudd.

Når det er sagt og unnagjort er det lett å plukke filmen fra hverandre, og mye av grunnen til det er at denne filmen også bruker samme team som den forrige, både foran og bak kamera. Noen nye fjes er det naturlig nok foran kamera, men regissør David Yates holder fortsatt i tøylene – med J.K. Rowling selv på manuset. Dette gjør at filmen føles trygg, og med en gang filmen starter så føler jeg at jeg er på plass der jeg skal være. Det kjedelige er at det ikke tas noen sjanser, noe som gjør at man får en følelse av noe er annerledes. Se bare på hvordan «The Prisoner of Azkaban» stod ut som den mest unike av Harry Potter-filmene gjennom regissør Alfonso Cuaróns fantastiske visjoner. Det hadde vært et friskt pust å introdusere noe nytt og annerledes etter at Yates nå har regien på begge «Fantastic Beasts»-filmene, samt at han også hadde regien på de fire (!) siste Harry Potter-filmene. For min del ville jeg gjerne sett en spennende regissør bidra på noen av de tre neste filmene, men det er Yates som skal ta seg av alle de tre siste filmene også. Med det ser jeg at filmene beholder den samme linjen og tonen, uten at det skal testes ut noe nytt. Jeg bidrar med et lite sukk som forklarer litt av min skuffelse ved dette valget.

Jeg synes den forrige filmen var et herlig tilskudd til Potter-universet, og hadde et lite håp om det skulle fortsette i den samme eventyrlige og lekne ånden i denne filmen. Dessverre så er den første timen rolig og uten noen særlige forutsetninger om at det vil ta seg opp, men heldigvis så klarer den å stable seg på bena og levere en underholdende avslutning. Og selv om det kanskje ikke var den beste løsningen å ha Johnny Depp som hovedskurken i disse fortellingene, synes jeg han vokser seg inn i rollen og gir god valuta for pengene gjennom sin rolle.

Eddie Redmayne er jo stjernen i disse filmene, med god grunn. Hans allsidighet og hans merksnodige vesen gjør seg godt på film, og i denne filmen er han i sitt ess. Også han er underkuet mangelen på kreativ og fremgang i historien i filmens første del, men det er de alle. Det er egentlig både kjedelig og rotete i starten før filmen finner et fotfeste den klarer å spinne videre på.

«Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald» er en av de svakeste filmene av alle filmene som har kommet fra J.K. Rowlings bøker, men dens tone som lener seg litt mer mot den voksne delen av publikum gjør likevel at jeg føler at dette er spennende nok til å bruke tid på. Jeg kjedet meg litt i den første delen, men den andre delen av filmen veier godt opp og gir meg en fin overgang til den tredje filmen. Det er litt transportetappe-takter over denne filmen, men det er ikke nødvendigvis en dum ting. Denne etappen er i hvert fall helt OK.

- Fabeldyr og hvor de er å finne - Frydefullt og magisk. Tilbake i Potter-universet!

- The Legend of Tarzan - Litt for enkelt...
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Grei overgang og oppladning
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsomt, mørkt og litt skuffende
- Harry Potter og Føniksordenen - Spennende magioppvisning

- Tilbake til Rowlings verden: komplekst og magisk!

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Filmfrosk (Youtube)
  • Cinemanía (Spania)
  • Timeout.com
  • Denofgeek.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • Dagens Nyheter
  • Expressen