Anmeldelse av Brimstone, nederlandsk film fra 2016

Mysterie, Drama, Western Spilletid: 148 minutter

Dypt engasjerende om en heltinnes kamp for å overleve

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.05.2019]

Vi skal til nybyggertiden på slutten av 1800-tallet. Alt begynner med en ung jordmor som blir tilkalt for å hjelpe til under en fødsel. Hodet på babyen er for stort og det betyr at man ikke kan redde både mor og barn. Jordmor velger å beholde moren og det gjør at barnefaren stempler henne som morder og tenker å forfølge henne og hennes familie som skal få svi for valget hennes...

Dette er et realt drama. Vi befinner oss i et lite lokalsamfunn på 1800-tallet. Det er et samfunn der kristendommen står sterkt. Alle ting som jordmoren har kjært blir plukket fra henne på grunn av hennes valg. Det er mye urett i samfunnet der det er menn som styrer. De prostituerte er også lavest på rangstigen og der er det mennene som ligger med dem som har all makt, også til å drepe dem om det behager dem. Det er med andre ord sårt å se hvordan menn behandlet kvinner på denne tiden. Vi følger også en sprø pastor som ikke er særlig hensynsfull og alt som står i hodet hans er hevn.

Vi får hele veien en sterk medfølelse for hovedpersonen. Og dette er langt i fra noen lett eller lykkelig historie. Filmen forteller en historie om skyld og gjengjeldelse. Brimstone betyr brann og svovel og er et uttrykk for tegn på Guds vrede i Bibelen, eller en stil av kristen predikasjon som bruker levende beskrivelser av dommen og evig fordømmelse for å oppmuntre omvendelse.

Og ut i fra begynnelsen er det ikke godt å si hvordan dette vil utvikle seg. Filmen er delt inn i kapittel som følger hovedpersonen under forskjellige stadier i livet. Dette er en hjerteskjærende, overraskende, engasjerende og spennende historie. Filmen har en del tvister. Kapittelene hopper litt frem og tilbake i tid. Noen plottelementer kommer litt dårlig frem og kan skape litt forvirring i filmen, men det er ikke veldig plagsomt. Liker også at vi får en grei slutt på det hele på litt klassisk vis. Det er også en mysteriedel i filmen som gjør den litt ekstra kul å se.

Dette er en annerledes westernfilm som skiller seg litt ut i mengden. Vi får mer en moderne westernfilm der settingen ligger i westerntiden, men filmen fremstår mer som et drama. Filmen er også viet til å fortelle en kvinnes historie om hvordan kvinner ble undertrykt på denne tiden og har ingen eller få rettigheter. Filmen er mørk og dyster og vi får beskrevet en verden der vold er dagligdagse greier, og da særlig mot kvinner. Vi får se at kvinnene blir utrolig sårbare. Hovedpersonen Liz er filmens heltinne. Hun er både smart, viljesterk og omsorgsfull. Filmen opererer i alt fra drama, western, til å bli litt i triller og lett i skrekkland etterhvert.

Regien er ved den nedelandske filmregissøren Martin Koolhoven, som står bak ‘Vinterkrig’ som gikk på kino her til lands i 2011. Jeg har ikke sett Vinterkrig, men Brimstone fremstår som en stødig film som er godt sydd sammen også reint filmteknisk. Filmen er flott fotografert og flott laget. Jeg liker de mange forskjellige lokasjonene speilet i forskjellige årstider. Kameravinklene er også bra varierte og formidler filmfortellingen på en ypperlig måte. Skuespillet er solid med en flott Dakota Fanning i front. Vi får også oppleve Kit Harington fra Game of Thrones og den gamle traveren Guy Pearce i noen av rollene. Sistnevnte spiller gnistrende godt som den intense og galne pastoren.

Undertegnede elsker westernfilmer og dette er en film som er verdt å få med seg. Særlig siden den dreier seg om kvinner og har en kvinne i front, til en forandring fra de klassiske westernfilmene som vi er blitt servert opp igjennom historien. Filmen engasjerer meg også stort underveis og jeg får også en dyp medfølelse til hovedpersonen underveis. Med et fjellstøtt skuespill, flott regi og visuelt tiltrekkende fotoarbeid, blir denne filmen både underholdende og gripende i en salig blanding. Filmens nedslagsfelt er bredt og er minst like aktuell for kvinner som for menn og også selv om man ikke liker western, kan dette lett bli en vinner. Filmen er litt lang og begynner dog litt seigt, men det er i tradisjon tro med slik det skal være i westernfilm. Om du liker gode dramaer er dette verdt å forsøke seg på.

Terningkast: 5-

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Westernfilm - Les flere.

• Brimstone
  • Eyeforfilm.co.uk
  • Heyuguys.com

Nederland, Storbritannia, USA, Frankrike, Sverige, Tyskland, Belgia

Engelsk, Nederlandsk

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»