Anmeldelse av Widows, engelsk (britisk) film fra 2018

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 129 minutter

Stilig og velklekket heistfilm

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 15.04.2019]

Når heistfilmer klarer å la selve brekket være igjen til de siste 20 minuttene og likevel fungerer som en saftig thriller som trykker på alle de rette knappene, synes jeg regissøren har gjort en formidabelt god jobb. Og det er vel kanskje ikke annet å forvente fra den velrenommerte og Oscar-vinnende regissøren Steve McQueen?

Et brekk bestilt av noen menn som man ikke går imot går galt, og alle tyvene som var involvert ender opp døde med pengene brent opp. Mennene bak brekket ønsker fortsatt pengene sine, og dermed tar de kontakt med konene til de avdøde tyvene for å innkassere pengene de aldri fikk. Konene, ledet av Veronica (Viola Davis), finner så en plan etterlatt av Veronicas avdøde mann som gjør at de kan få en sjanse til å komme opp med pengene. Men planen er ikke enkel og den krever kløkt og god planlegging for å kunne bli gjennomført, noe enkene ikke har erfaring med.

La oss bare adressere regissøren i rommet med en gang: Steve McQueen er en regissør med et stort talent. «Hunger», «Shame» og «12 Years a Slave» er mektige filmopplevelser, og jaggu er også «Widows» det. På sin måte. For jeg har sett en del heistfilmer som stort sett følger samme formel, og «Widows» er ingen klassisk film innen sin subsjanger. Som nevnt er det kun helt i slutten av filmen hvor vi får se selve brekket som blir gjennomført, og det er faktisk et punkt i filmen hvor jeg tenker at det uteblir. Ja, de drar det faktisk så langt ut. Men uten at det gjør noe. For det Steve McQueen (som har skrevet manuset sammen med Gillian Flynn) gjør er at han forteller dypt og grundig om omstendighetene rundt i samfunnet som omkranser våre rollefigurer, og som utgjør samfunnet rundt dem. At vi også får en ganske grundig fortelling om et par hovedkaraktene gjør også sitt for at jeg føler at jeg får en del kjøtt på benet før jeg får servert den utløsende faktoren.

Det skal sies at jeg føler at et par skuespillere gjerne skulle fått viet like mye tid for å gjøre deres hensikt med å være på brekket mer solid og forståelig, men jeg klarer å overse det med tanke på at det er så mye rundt historien som blir forklart. Her viser McQueen en god side ved sin del som manusforfatter, som skriver sine mest fremtredende karakterer interessante, noe som gjør at de blir særdeles interessante å følge når historien sakte skrider frem. For McQueen er møysommelig og bruker god tid når han skal fortelle historien – som også gagner filmen og filmopplevelsen. Jeg føler faktisk at jeg ser en drama/thriller før filmen skifter gir og gir seg mer og mer over til thrillersjangeren og sørger for en spennende, men ganske forutsigbar slutt.

Skuespillerne er alle i toppsjiktet og alle gjør en flott innsats med rollene de er tildelt. Til og med Michelle Rodriguez viser at hun kan spille igjen (noe hun egentlig har glemt siden hun slo igjennom i 2000 med «Girlfight») og når attpåtil Viola Davis får lov til å spille frustrert, sørgende, hevngjerrig og stødig i en og samme rolle, skjønner man at dette er et godt stykke arbeid.

Jeg har egentlig ikke stort å plukke på filmen, for den er såpass interessant og god at jeg ikke ser noen digre hull i veien som sørger for en ubehagelig tur. Litt underutviklede bikarakterer og en slutt som blir litt vel forutsigbar er det eneste jeg har å trekke filmen for. Dette var rett og slett innmari bra!

- 12 Years a Slave - En slaveri-klassiker!
- Shame - Sterkt, mørkt og dystert.
- Hunger - Brutalt og ærlig, ja, men hjelper det?

- Sterkt tidsportrett om enker som må klare seg selv

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Sunday Times (UK)