Anmeldelse av Stand By Me, amerikansk film fra 1986

Eventyr, Drama Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 12 år

Oppvekstskildring med både magi og nostalgi

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.04.2019]

Året er 1959. Vi skal til en liten by der fire venner på 12 år bor. Den følsomme Gordie, modige Chris, pene Teddy og pysen Vern henger sammen hele veien. De får høre på radioen om en jevnaldrende gutt som er meldt savnet. Vi følger de fire vennene som drar på tur ut i skogen for å finne liket av gutten, og håper at det vanker en dusør dersom de finner liket. Det blir en tur som vil merke dem for livet. En tur der de smugrøyker, banner og forteller løgnhistorier, men også en tur som gjør at de vokser som mennesker og blir enda mer forberedt på voksenlivet som venter dem...

Jeg pleier å like filmer basert på Stephen Kings bøker, og dette er en av de virkelig store i så måte. ‘Stand by me’ kommer ofte riktignok i skyggen av ‘Frihetens regn’ og ‘The Shining’, men er fortsatt en veldig solid film på flere plan. Men til forskjell fra de aller fleste King-adapsjoner av bøkene hans, er dette ikke snakk om skrekkrelatert. Da heller mer basert på Stephen Kings selvbiografiske ‘The Body’, som handler om hans egen oppvekst. Undertegnede digger slike oppvekstskildringer, og denne er svært solid i så måte. En film som sitter også lenge etter at du er ferdig med den. Filmen er også fylt med spenning og humor som krydrer det vi får servert.

Synes filmen fanger stemningen i det å vokse opp og være barn og leke ute og være med venner. Dette er meget engasjerende og spennende. Dette minner litt om en bedre og mer intens versjon av min egen barndom. Jeg vokste opp i skillet der datamaskinen kom snikende i løpet av barneskolen, og internett møtte meg ikke før midt i tenårene. Vi får se barna tyvlåne en pistol, finner et lik og lignende. Det blir også snakk om jenter og barna tror de er på toppen av livet. Jeg husker den følelsen av å ikke ha noen bekymringer i livet utenom skolen, at fremtiden så superlys ut og man kunne leke dagen lang. ‘Stand by me’ minner på mange måter en amerikansk filmversjon av Lars Saabye Christensens ‘Beatles’, som var en av mine ynglingsbøker tidlig i tenårene. Vi får til og med oppleve en del av musikken som var typisk for slutten av 1950-tallet og utover som dette skal omhandle.

Jeg er ikke så glad i fortellerstemmer på film, men denne er brukt smart og setter oss raskt inn i hva filmen handler om. Liker at filmen fanger barns fantasi med blant annet lek, utforsking og historier med bålet om kvelden. Filmen har flere minneverdige scener og sekvenser, noe som gjør at filmen passer godt til å se flere ganger. Ikke for at den er så kompleks, men heller for de opplevelsene den gir deg og det at den får deg til å tenke gjennom egen oppvekst. Filmen sirkler mer omkring temaer som oppvekst, vennskap, tillit og tap av uskyld. Vi får selvsagt også se det vanlige steget som barna skal ta i terskelen over til de første skrittene i voksenlivet.

Filmen er regissert av Rob Reiner, som er mannen bak mange store og små suksesser som ‘This Is Spinal Tap’, ‘The Princess Bride’, ‘The American President’, ‘When Harry Met Sally...’ og ‘Misery’. ‘Stand by me’ er noe så sjeldent som en voksen og smart film om det å være barn. Guttene spiller svært godt og loser oss gjennom dem og deres skuespill trygt gjennom filmen. De blir spilt av Will Wheaton, River Phoenix, Corey Feldman og samt Jerry O'Conell. Vi treffer også en ung Kiefer Sutherland som spiller den totalt ufryktsomme ungdomsgjengbøllen.

‘Stand by me’ er en kjempefilm som gjør nærmest alt riktig. Slike filmer med barn i kan ofte bli for oversentimental og med store klisjeer i, men denne filmen snor seg heldigvis unna det verste ved bruk av både mørk humor og kul stemning hele veien. Det er flere høydepunkter og små detaljer i filmen som gjør dette storveis å se. Og med et skuespill som engasjerer stort av skuespillerne i front blir dette en helt spesiell film, noe uten om det vanlige. Dette er også en film for både liten og stor som gir både nostalgitrip og spenning i hverdagen. Jeg synes dette nesten var topp underholdning og en bunnsolid film med mye godt håndverk. Derfor er jeg såpass entusiastisk at jeg ruller en svak sekser på terningen. Så altså full pott for denne King-filmatiseringen som selv uten skrekkmomenter klarer å trollbinde meg stort.

Terningkast: 6-

- Nå eller aldri - Slår seg selv knockout
- Misery - Psycho fan no.1!
- Da han møtte henne - eller vennskap og sex - Annerledes og frisk romantisk komedie
- Prinsessebruden - Eventyret om den edle bondejenta og den slemme prinsen
- This Is Spinal Tap - Morsom rockumentary som ennå fascinerer!

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Radio Times