Anmeldelse av Finale, dansk film fra 2018

Grøsser, Mysterie Spilletid: 100 minutter

Dansk forsøk på torturskrekk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.04.2019]

Historien finner sted på en kveld et sted i Danmark. På samme kveld spilles en viktig kamp i en sportsbegivenhet der Danmark er i finalen. På en bensinstasjon nær grensen til Tyskland jobber de unge kvinnene Agnes og Belinda. Kvelden begynner som en helt ordinær kveld, men plutselig får de besøk av to karer som er ute etter noe mer enn bare bensin og kolonialvarer. Disse gjør jentenes kveld til et mareritt de aldri vil glemme...

Filmen starter med en sirkusdirektøraktig kar som forteller oss litt om filmen vi skal se. Dette er i samme tradisjon som eldre skrekkfilmer og kultfilmer som ofte hadde en slik intro i virkelig eldre tider. For undertegnedes del synes jeg dette var en rar måte å starte en film på i disse tider, da filmene nå snakker for seg selv og er lettere tilgjengelig enn aldri før. Selve filmen starter i svart med en jente som roper ut i luften. Hun er åpenbart tatt til fange og forsøker å sparke en plate så hun får litt lys inn til seg.

Det hele begynner litt småsøvning på en bensinstasjon. Det blir en del dramascener i filmen og disse fungerer ikke helt etter hensikten. Synes b-filmer bør holde seg litt unna det de ikke kan gjøre bra nok eller underholde med. Synes dramascenene er med på å trege ned filmen, heller enn at de gir noe tilbake til den. Det er heller ikke alle skuespillerne som er like troverdig i sine roller. Det trekker også litt ned. Det positive for meg er at Kim Sønderholm spiller i filmen. Han spiller tilfredsstillende i filmen, har en fin utstråling og er blant de beste skuespillerprestasjonene i filmen. Det dumme er at han er alt for lite med til å prege filmen.

Dette er en dansk lavbudjsettskrekkfilm litt i b-filmsegmentet. Og det trenger ikke å være negativt i det hele tatt. Jeg er stor fan av skrekkfilm og går ikke av banen for å se selv b-preget skrekk til tider. For meg er film både kunst og underholdning, og det er merkelig hvilke filmer man blir underholdt av til tider. Men denne filmen var ikke helt det jeg håpet på. Den har dog noen lyspunkter underveis, men i det store og det hele har ikke filmen nok å komme med til at den klarer å hverken sjokkere meg eller underholde meg nok.

Handlingen er litt rotete fortalt og hopper hele veien frem og tilbake i tidslinje. Det hadde faktisk vært kulere om filmen hadde blitt fortalt litt mer rett frem. Særlig siden filmen på et litt for tidlig tidspunkt avslører hvor dette kommer til å bære hen, og det resultatet gjør at jeg ikke er like mystisk og overraskende som det kunne ha blitt. Synes det er rart med oppdelingen av filmen i akter med rare dataspillaktige fortellere som stykker opp filmen og setter meg litt ut av stemning.

Det positive er at filmen har forsøk på friske fortellergrep og har litt kule detaljer med seg. Du får blant annet litt dronefoto i begynnelsen. Der får du en passe kul sekvens med en bil som kjører gjennom et solbadet bondelandskap med store vindmøller i bakgrunnen. Scenen er akkompagnert med noe som minner om en uptempo låt i samme stil som den man kunne funnet i spaghetti-westernfilmer. Visuelt sett ser filmen ganske kul ut til tider og det hever noe av inntrykket du får av filmen, og da kanskje særlig i begynnelsen.

Det er også varierte kameravinkler i filmen. Jeg synes filmen har en del fiffige måter å fortelle historien på og litt kule detaljer i overganger og klipp. Her brukes det flitttig av alt fra droner, timelapse, mobilmeldinger på skjermen og annet knask. Det er ikke alt som fungerer like godt, men likevel overrasket filmen meg litt i positiv forstand til tider med noen av detaljene. Det vitner om at de som lagde filmen har jobbet litt med materialet, selv om selve historien, manuset og dialogen ikke var stort å skryte av i samme grad.

Filmen tilfører ikke noe nytt på bordet innenfor sitt skrekkfilmsegment. Dette prøver å være litt i samme gaten som Hostel-filmene. Det blir noen torturscener i filmen som prøver å være voldsomme, men som ikke føles alltid på sitt mest intense. Filmen er inne på noe til tider, men filmen føles litt for sped og flat i utførelsen. Skulle virkelig ønske meg mer spenning og intensitet i materialet. Torturscenene er også en veldig liten del av filmen. Synes også filmen hopper over de problematiske tingene i filmen. Stemningen i filmen blir mer og mer uggen, men ikke ubehagelig nok til at jeg bejubler dette som skrekkfilm. Det blir litt blod i filmen med avkappede lemmer og lignende, men det er også alt du får.

Konseptet for filmen er litt snevert og selv om filmen er bare litt over 90 minutter lang, føles den langt lengre og litt utdratt. Føler ikke vi kommer tett nok på rollefigurene og jeg får aldri følelsen av å bli skikkelig kjent med dem på en god måte. De engasjerer meg rett og slett ikke nok. Klovner og sirkus blir ofte brukt som ingredienser for å piffe opp skrekkfilm. Det føltes derimot litt kunstig med de artistiske preget på torturererne i Finale. Jeg snakker om sirkussminken som ikke bikker over til det rare, overdrevene og samtidig virker dette ikke særlig skummelt heller, bare rart, traust og som det mangler noe vesentlig i blandingen.

Alt har et voksent og skittent preg over seg tidvis. Men filmen er hverken så brutal eller like gritty som jeg forventer. Det du får se er litt blod, noen bryster og forsøk på potente torturscener, som aldri fungerer slik at jeg får avsky for dem, heller bare at jeg kjeder meg litt. Det er dog noe mer action mot slutten. Det setter jeg litt pris på, men da er det for sent å redde filmen fra det middelmådige. Selve slutten er også helt på det jevne og skiller seg ikke ut på noen måte.

Filmen trenger ikke være den beste for å underholde, men dette var virkelig hverken fugl eller fisk på noen måte. Jeg sitter rett og slett med litt blandede følelser når jeg skal bedømme filmen. Ville så gjerne like filmen, men ble ikke overbevist om at dette var hel ved som et stykke underholdning. Ikke er filmen så overdreven at den kunne blitt mer cheesy og fått en utilsiktet ekstraunderholdning. Det som dreper denne filmen er at den er alt for langsom og for lite actiondrevet. Skulle gjerne sett at dette var litt mer i thrillerland enn i dramasegmentet. Det gjør at filmen føles helt grei og jeg er også kanskje litt grei når jeg ruller en meget forsiktig treer på terningen.

Terningkast: 3-

[ Opplev filmen med egne øyne på blockbuster.no ]