Anmeldelse av Duplex, amerikansk film fra 2003

Komedie, Kriminal Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 11 år

En gammel dame driver et par til vanvidd...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.04.2019]

Nancy og Stuart er et ungt par som kjøper det de begge tror er drømmeleiligheten. Men da de flytter inn skjønner de at dette ikke er en drøm men et sant mareritt. Det vise seg nemlig at en eldre dame som bor i etasjen over er av den sorten som er superirriterende på alle mulige måter. Men det er ikke lett å bli kvitt en slik dame, selv om de prøver på alle tenkelige måter. Men hvor langt er de villige til å gå for å sikre både husfreden, sitt hjem og fremtiden?

Den tilsynelatende elskverdige gamle damen snakker rett fra ‘lervera’. Hun er av den gamle skolen. Hun irriterer vettet av våre venner som bor i leiligheten under. Den gamle damen har TV-en veldig høyt på og hun ser på South Park og Hakke Hakkespett. Men dette er bare småsaker i forhold til det som venter våre venner. Alex må nemlig hjelpe den gamle damen med alt mulig og løpe ærend for henne. Hovedrollen Alex skriver også på en roman og skal levere et utkast etter få uker og han skriver hjemmefra, men den gamle damen tar opp mye av hans tid og plutselig står økonomien i fare. Den gamle damen blir også mer og mer irriterende. Men uansett hva de gjør er de ‘stuck’ med den gamle damen som leieboer.

Alt er okei laget, men føles ikke så frisk som de aller beste komediene. Bildet er litt mørkt, brunt, trist og kjedelig, men til gjengjeld er komikken ganske grei. Scenen når Alex sniker seg inn i leiligheten til Fru Connelly og hun tar et bad med ham fanget inne på badet og redd for å bli avslørt er ganske morsom. Konseptet er svært enkelt, men fungerer greit. Det er nemlig morsomt hvordan den gamle damen driver eierne til vanvidd med sitt konstant irriterende vesen. Det er heller ikke så lett for våre venner å gjøre så mye da hun later som hun misforstår ting og alltid klarer å være så blid som du ikke kan si noe på.

Filmen har mange morsomme situasjoner og det redder denne komedien. Det er mye herlig mørk komikk i filmen. Det blir også morsomt når Fru Connelly setter en sjokolade i halsen og blir utført førstehjelp på. Men den gamle damen tror hun blir seksuelt trakasert og går til politiet. Lo også ganske godt av scenen der replikken “Don't bring a knife to a gunfight” kommer helt til sin rett. Slutten er også temmelig artig og med skikkelig mørk. Med andre ord skjønner jeg hva regissør Danny DeVito så i denne filmen, da han valgte å involvere seg i den.

Dette er en passe morsom film, men ikke noe du kommer til å huske for alltid at du har sett. Synes filmen har mye å gå på reint filmatisk sett, men som komedie er dette greit nok vellykket til å bruke tid på. Filmen er gjennomført mørk og litt utypisk for Ben Stiller å dukke opp i. Likevel fungerer han godt i filmen, i motsetning til Drew Barrymore som kunne vært erstattet med hvem som helst andre. Det er dog mulig at dette er noe for mørkt for folk flest, særlig de som liker lette og snille komedier, slik de pleier å fremstå. For min del likte jeg en del av de komiske poengene, men synes filmen kunne vært langt bedre skrudd sammen og regien kunne med fordel vært langt bedre. Men jeg likte det komiske aspektet med filmen og det gjør at jeg ruller en entusiastisk treer for filmen som gav meg mye av det jeg ville ha ev en slik film og gav meg en del å le av.

- Matilda - Søtt, artig og moderne eventyr
- The War of the Roses - Ekteskapskrigen
- Kast mamma av toget - Jeg myrder din ekskone og du kvitter deg med min mor...

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Duplex
  • Thefilmfile.com
  • Internet Reviews
  • Creative Loafing
  • Aisle Seat
  • Filmnytdvd.dk
  • Cinema em Cena

Miramax Films, Flower Films, Red Hour Productions, Kalis Productions GmbH & Co. KG