Anmeldelse av I Feel Pretty, kinesisk film fra 2018

Komedie Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: Alle år

Kommer skjønnhet innenfra?

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.04.2019]

Renee sliter med vekten og selvbildet. Men under en spinningtime endres alt når hun slår hodet sitt. Da tror hun plutselig at hun er er den kuleste og peneste dama ever. Det resulterer i at hun blir mer uredd og kaster seg ut i både kjærlighetsforhold og jobber hun egentlig ikke hadde en sjanse på å få før hun slo hodet sitt. Men det hun ikke vet er at hun har sett lik ut hele veien og at det ikke er noe forskjell på annet enn selvtilliten hennes...

Amy Schumer er stjernen i front av filmen. Hun er ganske søt og har litt smålubben kropp, men er fult og helt veldig vanlig i kroppsformen. Men i filmen oppfører alle seg som om hun er et fleskeberg, og denne krampaktige holdningen, gjør at filmen ikke får samme gjennomslagskraft. Det er jo greit å sette fokus på kroppspress og overdreven slankepress, men filmen kunne tjent på å tonet ned inntrykket noe, selv om dette er en film som mange kvinner vil like å se på grunn av moralen og tematikken i filmen.

Humoren er dog ikke den aller beste. Det blir mye sexhumor, som en mannlig kollega som sier han hadde sex sist kveld, og hun svarer kult, så sier han alene... Eller noe helt annet, når hovedpersonen smiler til søt unge, og den begynner å grine. Det kan være noe morsomt med innbilske jenter. Men jeg liker ikke når hovedpersonen setter seg selv over andre fordi hun mener hun er penere enn dem. Slik hun oppfører seg mot vennene sine er ikke bra. Det er dog noe rart at alle liker Renee, utenom vennene hennes. Da er det heller kulere slik hun begynner så å smile til verden og at hun strutter av selvtillit. Hun tror hun er like pen som Kardashians. Det blir det en del moro av at hun ikke er.

Filmen er ikke like morsom hele veien. Dette er en litt halvveis dramakomedie. Eller en komedie uten de aller største poengene og de også ikke kommer så tett. Barkonkurransen med modeller er ganske moro da. Filmen blir etterhvert en romantisk film når hovedrollen treffer en mann på tilfeldig vis. Vi får se at når man føler seg pen, ønsket og i balanse med seg selv, så får man det bedre i livet. Dette er en geri film, men den kunne vært mer engasjerende.

Filmen føles litt lang. Den er også delt inn i forskjellige faser. Musikken i filmen er også lett og ledig og med mye energi. Liker dog moralen i filmen og noen av de temaene filmen tar opp, men som komedie var ikke dette allverdens. Elsker dog Amy Shumer som har en veldig positiv energi og gjør veldig mye av filmen. Dette er en bra film å se for alle jenter. Særlig for de med mer naturlige kropper og dårlig selvtillit for utseende sitt.

Dette er en ok komedie, men selv om Amy Schumer er en dyktig komiker, går det langt mellom poengene, av og til litt for langt for en komedie å være. Filmen har mer energi enn den er morsom og de beste scenene er ikke de komiske, men heller de romantiske scenene mellom Schumer og Rory Scovel som representerer det litt forsiktige gjennomsnittsparet. Slutten er også grei, men det kunne vært mer saft i manuset. Grunnideen er nemlig god, men når ikke poengene sitter og morsomhetene rundt ikke er noe særlig faller filmen til det middelmådige ganske raskt.

- I feel bored...

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• I Feel Pretty