Anmeldelse av Den of thieves, amerikansk film fra 2018

Action, Drama, Kriminal Spilletid: 140 minutter

Hardbarka heistfilm for gutta

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.04.2019]

Filmen begynner med et brak med et svært planlagt ran av en pengetransport som møter på motstand og flere politimenn dør i skuddvekslingene. Politiet svarer med å sette den knallharde Nick O’Brien på saken. Han kommer raskt på sporet av ranerne, og skjønner raskt at han jakter på en gammel storfisk. Muskelbunten Ray Merrimen er kommet ut av fengsel og hans gjeng har planlagt et nærmest umulig kupp. Men vil de klare å lure Nick og komme unna med pengene?

Filmen har noen veldig fete actionsekvenser i begynnelsen. Du merker raskt at dette er en hardbarka film. Filmen har dog en liten dupp etter ranet er gjennomført. Liker hvordan filmen er bygget opp med at vi først får se ranet og flukten og deretter hvordan det hele er planlagt gjennom vitner som forteller hvordan alt foregikk. Det kommer også ett nytt ran etterhvert. Vi får se tingene fra to sider. Både hos den hardbarka politigjengen og hos ranerne.

Gerald Butler gjør en kul rolle her. Vi får se at han er en råtass på jobb, men en katastrofe på hjemmebane som familiefar. Alle folka spiller veldig hardbarka på begge sider. Det er med andre ord mye testosteron samlet på to sider av loven. Vi treffer også andre store navn som rapperen 50 Cent og sønnen til Ice Cube. Og selv om Butler får mye skjermtid er det sønnen til Ice Cube som stjeler mesteparten av showet. Merk dere navnet O'Shea Jackson Jr. som en skuespiller som spiller fletten av faren.

Alt har en veldig kul og spenstig atmosfære. Filmen har ikke så alt for mye action i seg, men de scenene som er er til gjengjeld veldig fete. Det blir også en god del kult drama mellom slagene der begge sider av loven spaner på hverandre og viser seg frem. Det blir også en del humor og kulhet av at folka shower off for den andre siden av loven. Det blir mye underholdning ut at begge sider av loven vet om at den andre vet hvem den andre er og hva de har gjort, bare at de ikke har noen beviser som knytter de kriminelle til ranet.

Filmen begynner ganske bra, men så dupper den litt underveis. Det bygger seg litt opp under nye brekk, men det er ikke like lett å holde nerven hele veien i en film på nesten to og en halv time. Vi får gradvis avslørt hva hele planen med ranet er. Det er komplisert å stikke av med så mye penger da rutiner og alt hos dem som oppbevarer penger er så gode og alle sedler er markerte. Alt bygger opp mot det store oppgjøret.

Slutten er bra spennende. Det er også en kul tvist på slutten som ikke gjør filmen fult så typisk. Det er kult at ikke alt er over før rulleteksten setter inn. Selve plottet er bra kokt i hop og er passe smart. Liker at ting ikke avsløres helt hvordan ting henger sammen før helt på slutten. Det gjør at filmen føles kulere og med det kompliserte ranet i sentrum.

Selv om ikke denne filmen er blant de råeste heistfilmene, så har filmen nok å komme med til at den føles som en kul guttefilm. Underholdningsverdien er bra i filmen, men dette kunne nok vært enda bedre om filmen ikke hadde tydd til overdrevne actionsekvenser og lettere underholdningsbidrag. Med andre ord når ikke dette helt opp mot filmer som eksempelvis Heat. Likevel føles filmen kul å se. Den føles dog noe lang og kunne vært klippet en del. Selve slutten er okei, men føles faktisk noe kort og kunne vært mer utdypet, selv om vi skjønner tegningen. Noen billige løsninger og samt et for tamt manus til tider, trekker litt ned. Men dette er likevel gjennomført lett underholdning med okei regi.

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- DVD / Blu-Ray - Les flere.

• Reelfilm.com
  • Reeling Reviews