Anmeldelse av Lacombe Lucien, fransk film fra 1974

Drama, Krig Spilletid: 138 minutter

Gutten som valgte feil side under krigen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.03.2019]

Alt begynner i juni, 1944, i en liten by i sør-vest i Frankrike. Vi følger den 17 år gamle gutten Lucien Lacombe. Frankrike er okkupert av Tyskland og tyskerne begynner å miste grepet. Mange av de unge mennene i byen er medlemmer av den underjordiske motstandsbevegelsen. Lucien jobber på det lokale sykehuset, men da han ikke får være med i motstandsbevegelsen, blir det naturlig for ham å involvere seg i den lokale Gestapo. Han begynner å bære våpen og får mye makt til å la andre skjelve i buksene...

Den første filmskaperen som tør å skildre de som valgte feil side under andre verdenskrig. Vi får tidlig se at hovedpersonen ikke er særlig snill mot dyr. Han skyter selv småfugler med sprettert og dreper dem. Ansiktet hans er også steinhardt uten noen form for følelser. Når Lucien involverer seg med fienden, virker han ikke å ha tatt hensyn til de moralske problemene som er involvert i et slikt engasjement. Han ser seg ikke som en forræder av Frankrike, eller en samarbeidspartner med nazismens onde, men mer som en person med makt til å terrorisere andre og han liker arbeidet sitt. Det kan også legges til at filmen er basert på en sann historie.

‘Lacombe Lucien’ er regissert av Louis Malle. Han er en fransk mesterregissør som har disket opp med mye bra film på menyen, og Lacombe Lucien er ingen unntak. Filmen er flott fotografert, og skuespillet er utsøkt hele veien. Dette er en veldig annerledes krigsfilm, med en hovedperson som blir mer og mer drittsekk og hensynsløs etter hvert som filmen skrider fremover. Du får også oppleve et spesielt og rart kjærlighetsforhold mellom Lucien og en jødisk skredderdatter. Filmen har mange interessante og gode dramascener. Vi snakker motsetninger som treffer hverandre i en tid der den ene parten er konge, men ikke for så lenge.

Filmen har et bra tempo og flyter fint for dramafilm fra midten av 1970-tallet å være. Skuespilleren i front ser veldig provoserende og alvorlig ut til en hver tid. Du ser med andre ord at han ikke er en mann å spøke med. Men selv om Lucien er en drittsekk sympatiserer vi litt med ham når han begynner å ta mer modige avgjørelser som ikke bare gagner ham selv. Det er også vanskelig å si hvordan dette vil ende. Filmen skiller seg også ut på andre måter. Blant annet er det mange brutale dyrescener i filmen som ikke hadde vært laget i dag uten å dataanimere det.

Denne filmen byr på noe helt spesielt, særlig med den gjennomførte hovedpersonen uten moralske skrupler for noe. Og han gjør filmen ganske mørk, og med det blir dette en film som ikke er laget for alle. Du må med andre ord kunne tolerere å se en film skildret fra en spekulativ synsvinkel som gjenspeiler det motsatte av det typiske gode. Filmen er også svært gjennomført i alle ledd og skiller seg kraftig ut fra andre krigsfilmer fra samme periode. Det er kult at Louis Malle har baller til å skille seg ut i mengden og satse på en film som går mot strømmen. Uansett er dette en fascinerende film å følge, selv om vi vet hvordan krigen vil ende. Dette er en antiheltfilm som ikke forsøker å legge skjul på det.

- Vi ses Igjen Barn - Au revoir les enfants - En annerledes film om krig, skildret fra en gutts perspektiv
- Den første kjærligheten - Solid film om en gutt på vei inn i de voksnes rekker
- Spirits of the Dead - Variert ondskap fra stjerneregissører
- Heisen til skafottet - Heistur med komplikasjoner i forsøk på det perfekte mord

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Cinemagazine.nl