Anmeldelse av Stay Alive, amerikansk film fra 2006

Grøsser, Thriller Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 15 år

Stay Alive - Trailer 27.04.2007

Når dataspillet blir virkelighet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.03.2019]

Vi treffer en ungdomsgjeng som har begynt å spille et nytt og mystisk dataspill, kalt ‘Stay alive’. Det viser seg raskt at spillet de spiller også begynner å innvirke brutalt på det virkelige livet. Det vil si at om de dør i spillet, så dør de også på virkelig. Da gjelder det bare å holde seg i livet, og det er ikke bare enkelt når spillet vil de skal tape...

Filmen har et passe tøft konsept. Det å oppleve at et dataspill skal kunne bli dødens seriøst fungerer bra på film. Spillet dreier seg om en adelsdame fra 1700-tallet, kjent under navnet "Blodets grevinne". Ungdommene forsøker å komme til bunns i spillet og hva det egentlig handler om. Likevel blir de tatt av dage en etter en.

Liker mystikken i filmen. Det at vi ikke vet helt hva som skjer og hvorfor er kult. Man lurer på om det er noe overnaturlig med dødsfallene siden ungdommene dør på samme måten som de gjør i dataspillet. Lurer underveis på hvem som dreper ungdommene og hvordan de eventuelt kan stoppes, og om det er noen muldvarper i ungdomsgjengen.

Filmen fungerer og oppleves nesten som en litt spesiell slasherfilm. Vi knyttes mer og mer til ungdommene underveis i filmen. Det vil si at nærmest alle skal dø. Det er mange åpne spørsmål som om alle vil dø? Vil ungdommene klare å fullføre spillet og vinne til slutt? Ungdommene må utforske spillet for å finne ledetråder for hvordan de skal klare å komme nærmere løsningen på hva som foregår. Spenningen blir mer og mer intens utover i filmen. Og vi lurer på om det spøker på virkelig? Dette minner nemlig litt om en skrekkfilmversjon av Jumanjifilmene.

Skrekken begynner lett og blir mer voldsom etterhvert. Det topper seg når ungdommene entrer en skummelt herregård der mye skummelt skjer. Da blir filmen mer marerittaktig med spøkelser eller demoner og annet som tilhører skrekkens verden. Men der innledelsen på slutten er meget kul, ødelegger selve enden på visen litt. Slutten på filmen er ganske typisk og samtidig litt irriterende. Det gjør at helhetsinntrykket faller noe, men likevel likte jeg deler av filmen ganske godt.

Skuespillet er ikke allverdens i filmen. Frankie Muniz fra ‘Malcolm i midten’ er den mest profilerte skuespilleren i filmen. Han ser ut som en forvokst tenåring og ser mer komisk ut enn passende for en slik rolle. Det er heller ikke til å stikke under en stol at filmen er ikke allverdens godt laget, men den har sine stunder som gjør dette greit severdig. Med andre ord er dette en ok film å se og liker du skrekkfilm og er vant til litt klisjemessige elementer og typiske skrekkfilmelementer, så er du godt rustet til å se dette.

- The Boy - Hult og tomt om liksomskummel guttedukke

• Stay Alive

Spyglass Entertainment, Hollywood Pictures, Endgame Entertainment, Wonderland Pictures, Wonderland Sound and Vision