Anmeldelse av Predator (The Predator), amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Grøsser, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 107 minutter

Fra Predator til Byttedyr

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 16.03.2019]

Når en ung gutt tilfeldigvis vekker universets mest dødelige jegere, hvor de returnerer til jorda må en gruppe sprø ex-soldater og en forsker som hater jobben sin redde menneskeheten fra utryddelse.

Jeg hadde store forventninger til The Predator. Likte de tre foregående filmene i franchisen meget godt. Til og med de to “spin off”-filmene Alien vs. Predator synes jeg var underholdende. Men jaggu kom skuffelsen styrtende inn døra - det var nesten et under at en orket å se filmen ferdig.

Det er fortsatt et mysterium for meg hvordan de kunne gjøre The Predator til en actionkomedie! Og ikke klarer de å lage det ordentlig engang! Shane Black og Fred Dekker gjør rett og slett narr av en av de store monsterfranchisene gjennom tidene. Jim og John Thomas som i sin tid skapte karakteren Predator må jo skamme seg for å se en franchisen deres bli nærmest totalt ødelagt. Manuset er syltynt, knapt noe bakhistorie i det hele tatt, og det er stappfullt av billige punchlines. Ikke misforstå, jeg liker en actionfilm med corny punchlines, det hører liksom med. Men det har litt med timing å gjøre også, i The Predators, så er alt så feilplassert. Akkurat som om de ikke hadde noe mer å skrive, så da trykker man inn litt ekstra teit humor.

Shane Black står, i tillegg til å skrive manuset, også for regien. Det er heller ingen minneverdig opplevelse. Det er ikke nødvendigvis en dårlig regi, men man merker at Black heller ikke gjør det lille ekstra. Her gjør man kun akkurat det som trengs, verken mer eller mindre. Da blir det ikke akkurat en film som fester seg på hjernen heller - “inn det ene øret, ut det andre”.

Rollelista består av ikke nødvendigvis dårlige skuespillere, men det er litt feil typer. For eksempel så synes jeg ikke at Keegan-Michael Key passet inn. Mannen er morsom, men i The Predators så satt man med inntrykket av at han prøvde for hardt og skulle på død og liv være morsom hele tiden. Da blir det ikke morsomt. Ellers er det helt ok skuespill - Boyd Holbrook, Trevante Rhodes, Olivia Munn, Jake Busey, Thomas Jane med flere leverer helt på det jevne. Men det blir synd når manuset de får utlevert ikke akkurat er Oscarmateriale, for å si det mildt.

De har riktignok gode spesialeffekter i filmen, det skal de ha. Men de bruker effektene helt feil. I stedet for å lage en god actionfilm på samme måte som de tre foregående filmene, så blir effektene her benyttet til å bygge oppunder at dette skal være en actionkomedie. Å benytte The Predator i en actionkomedie blir som å sette Arnold Schwarzenegger til å spille Jack Dawson i Titanic. Han kan sikkert gjennomføre rollen, men det passer ikke helt.

Jeg triller en svak 2’er på terningen her. Rykker opp fra 1 til 2 fordi man i det minste har gjennomført sminken osv., Predator er Predator - men det er nærmest det eneste man har lykkes med i denne filmen også.

- Predators - Ikke så verst sci-fi-action
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Predator 2 - Okei Predatoroppfølger 'in da hood'
- Predator - Den Usynlige Fiende - Mandig action på sitt barskeste

- The Nice Guys - Herlig og morsom 'L.A. Confidential'-style krimlek
- Iron Man 3 - Spektakulær og bunnsolid slutt på trilogien
- Kiss Kiss Bang Bang - Morsom intrikat heseblesende detektivhistorie

- Ble vi nettopp servert den dårligste Predator-filmen?
- Den nest beste Predatorfilmen!
- Varierende sci-fi skrekk om velkjent drapsmaskin

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

• Predator
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Skont Productions (Youtube)
  • San Francisco Chronicle
  • Globe and Mail