Anmeldelse av Miami Supercops, italiensk film fra 1985

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 95 minutter

FBI-agenter under cover som politimenn

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.02.2019]

Vi følger Steve Forest og Doug Bennett. De er to FBI-agenter som opererer i Miami, forkledd som politimenn. De forsøker å løse et mysterium rundt et bankran begått syv år tidligere. Det vil si at i 1978 ble 20 millioner dollar stjålet fra en bank i Detroit. En av ransmennene ble tatt, en annen ble funnet død, mens en tredje forsvant. Syv år senere løslates han som ble tatt. Hans reiser straks til Miami, men blir funnet død dagen etter ankomsten. Det blir etterhvert klart at den tredje raneren har gjemt pengene i Miami og at personer høyt oppe i systemet er involvert...

Filmen er en del av Terrence Hill og Bud Spencer volume 2 som jeg nylig kjøpte på Platekompaniet. Alt åpner med fugler som tråkker på sykler, går på rollebladers og spiller basket, delfiner som leker og spekkhuggere som koser seg, krokodiller som åpner gapet. Dette er litt småmorsomt og gir oss en grei start på filmen. Dessverre bruker filmen litt tid på å komme skikkelig igang. Først får vi se agentene hver på sin side. Samtidig får vi se en bande som raner busser.

Det merkes at filmen er litt gammel. Det er blant annet litt dårlig lyd på filmen. Igjen er Bud Spencer og Terrence Hill dubbet. Denne gangen er det ikke samme dubberne som i mange av de andre filmene. Det gjør at jeg ble litt skuffet. Musikken er også et kapittel for seg selv med mye typisk synthmusikk i god gammeldags dataspill ånd med fengende rytmer, men enkelt konstruert.

Selv om dette ikke er blant Bud Spencer og Terrence Hills beste filmer er de som vanlig en sjarmbombe i front. Det er flere morsomme scener i filmen. Det blir blant annet moro når Bud Spencers rollefigur snakker med en gammel dame som snakker om hunden sin og han tror hun snakker om mannen sin.

Filmen er noe enkel i formen. Det er egentlig bare en masse skurkegjenger som blir fanget en etter en på typisk Spencer og Hill-vis. Det er dog noe variasjon i at det blir noe romantikk mellom slagene og at det også blir litt forskjell i oppdragene som involverer alt fra kapringer av lastebiler til å beskytte amerikanske fotballspillere på en kamp. Det blir også en rammehistorie rundt det hele der agentene prøver å nøste opp en superskurk som politiet har vært ute etter lenge etter at han stakk av med noen titalls millioner etter et bankran.

Slåssingen og actionen er noe billig, men er laget i god gammeldags Spencer og Hill-ånd. Vi snakker Spencer som den sterke karen med harde never av stål og Hill som den treffsikre våpenduden som også kan slå fra seg. Vi får også innslag av en stor indianer ved navn Charro som blir et bra innslag i gjengen mot slutten og gir Bud Spencers rollefigur noen å leke med. Det blir en del slåssing mot slutten med en scene med mye skyting i en lagerbygning som en av de kuleste scenene i filmen.

Som alltids er Hill og Spencers filmer ganske sjarmfulle. Det redder mye av inntrykket og får en til å synes bedre om filmen. Du får også denne gangen en film med typisk Hill og Spencer-signatur på. Filmen klarer å holde meg interessert gjennom hele filmen og har et okei konsept og handling. Likevel mangler det noe driv for at filmen skal komme opp mot de aller beste filmene til Hill og Spencer. Men dette gir deg en okei dose humor, action og sjarme. Det i seg selv gjør denne filmen ganske så severdig.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film