Anmeldelse av Foreldre på livstid (Parenthood), amerikansk film fra 1989

Komedie, Drama Spilletid: 124 minutter

En film som speiler familielivet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.01.2019]

De er foreldre og det er ikke alltid lett. Gjennom filmen får vi se hvordan forskjellige foreldre løser familielivet. Gil bruker tid på å sin 8 år gamle sønns følelsesmessige problemer. Vi får også se hvordan Nathan prøver å pushe på sin tre år gamle datter mye matte, språk og andre intellektuelt utfordrende oppgaver. Helen har også sine utfordringer som hardt arbeidende alenemor med rebelske tenåringer i hus. Alt dette og mye mer får du servert i denne herlige filmen som belyser både lyse og mørkere sider med foreldrelivet...

Åpningsscenen er litt spesiell med et barn som forteller at han ikke likte hvordan hans far aldri hadde tid til ham. Og etterhvert som han forteller om at han er 35 år gammel og har sine egne barn, begynner vi å skjønne at dette er en voksen mann som tenker tilbake. Dette er en ganske fiffig start på filmen som får en til å tenke igjennom hvordan ditt eget liv har vært.

Liker tempoet og dramatiseringen i filmen. Tematikken er om livet som barn, voksen og som foreldre, og hvordan det endrer seg i forskjellige deler av livet. Foreldre sliter med at ungene blir voksne. Filmskaperne leker også litt med hva folk oppfatter med smarte og mindre gjennomtenkte barn. I det store og det hele speiler filmen i stor grad livet slik folk flest opplever det. Og det er med andre ord mye å kjenne seg igjen i. Filmen er lagt opp med med drømmende frem- og tilbakeblikk og annet herlig krydder.

Filmen blir frontet som en komedie, men med perioder med mer dramapreg over seg. Dramapreget gjør at filmen aldri oppfattes som overtøysete og har et mer naturlig og troverdig preg over seg. Filmen har både morsomme og rørende stunder i seg. Det er også en del sexvitser i filmen. På den måten er dette en komedie for de mer voksne. Du får blant annet oppleve moren og datteren får sine bilder forvekslet i fotobutikken etter at datteren har tatt masse nakenbilder sammen med kjæresten. Eller stripperen som kommer i barnebursdag og skal strippe for gutten som har bursdag. Det er bare det at gutten bare er 9 år gammel.

Regien er ved Ron Howard, som har gitt oss kule filmer som blant annet ‘Frost/Nixon’, ‘Cinderella Man’, ‘Cocoon’ og ‘A Beautiful Mind’. Howard er med andre ord en allsidig filmskaper og det viser han også med denne filmen, der han viser at han også kan lage engasjerende komedie. Mye av grunnen til at filmen fungerer så godt er også mye av innsatsen til skuespillerne. Spesielt Steve Martin i front. Han er en skuespiller jeg har fått mer og mer øynene opp for i voksen alder. Ellers krydres filmen av kjente skuespillere i små og store roller som Dianne Wiest, Mary Steenburgen, Rick Moranis, Keanu Reeves og Joaquin Phoenix.

Alt i alt er dette en film med stort hjerte og en del humor. Likevel er det ikke for mange spøker i filmen og den føles ikke for tilgjort. Noe av humoren er dog litt enkel slapstickaktig, men uten at det går for mye ut over troverdigheten. Vi merker også at filmen drar litt på årene og har med en del scener man hadde utelatt i dag, eksempelvis med naken barn og så videre. Filmen har også en grei ende på visen. Filmskaperne har klart å problematisere innholdet på en passe intrikat måte uten å tråkke i de verste klisjeene eller å bli for moraliserende. Meningen med filmen virker å vise livet og filmskaperne har øst ut av sine erfaringer med livet i en film som tidvis føles langt bedre enn fryktet og med et innhold til litt ettertanke.

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Et vakkert sinn - Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Ransom - Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren
- Apollo 13 - Houston, we have a problem!
- Far And Away - Periodedrama med kjærlighet på menyen
- Willow - Ambisiøst effekteventyr
- Cocoon - Søt sci-fi med følelser
- Grand Theft Auto - Ron Howards første film er ikke stort å skryte av

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Foreldre på livstid
  • Chicago Tribune
  • Radio Times
  • Philadelphia Inquirer
  • Philadelphia Daily News
  • BBC
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Beach Reporter
  • Tooele Transcript-Bulletin