Anmeldelse av Mission: Impossible - Fallout, amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 147 minutter Aldersgrense: 12 år

Mission: Impossible - Fallout - Trailer 04.02.2018

Slik skal det gjøres!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 20.01.2019]

Bond-filmene kan være så episke de bare vil, men de har ikke Tom Cruise og da ligger de allerede litt bak. Dessuten så er Christopher McQuarrie et perfekt valg til å gjøre store actionfilmer, så da er det bare å kose seg, da. Fjorårets største og beste actionfilm er herverd servert.

Tre bomber er på avveie og kun 1 mann kan stoppe de som ønsker å bruke dem til å skape fullstendig kaos i verden. MI-agenten Ethan Hunt (Tom Cruise) setter ut på sitt mest spektakulære eventyr til nå, hvor alt han har kjært står i fare for utslettelse om bombene ikke blir funnet. Samtidig må han kjempe mot en trussel fra innsiden, en gammel kjenning og rette opp i et mislykket oppdrag.

Det er nå en stor begivenhet hver eneste gang vi er så heldige å se Tom Cruise på det store lerretet. Hva han foretar seg i form av halsbrekkende stunts er et imponerende skue verdt hver eneste krone av kinobillett eller i form av kjøp av media. Det å henge på siden av et fly i det flyet letter, eller det å henge på siden av verdens høyeste bygning er blitt vanlig kost når man ser Cruise i en stor actionfilm. «Mission: Impossible – Fallout» er intet unntak og den mye omtalte scenen filmet inn på Prekestolen i Norge er definitivt et av filmens store høydepunkt.

Det er ikke alt som «Mission: Impossible – Fallout» har å by på, for denne gangen synes jeg regissør Christopher McQuarrie virkelig prikker storformen når det gjelder action, humor, kjemi, romanse og spenning. På mange måter er dette den ultimate actionfilmen som har kommet ut på lang tid, og jeg lar meg overbevise og bli imponert over hvor tettpakket denne filmen faktisk er. Det starter med et lite brak og så fortsetter det å smelle gjennom hele filmen til den episke avslutningen hvor jeg sitter igjen med en snikende følelse av at flere store actionfilmer er nødt til å følge dette for å ikke bli utkonkurrert av de kommende Mission Impossible-filmene som er planlagt i løpet av årene som kommer. Dette er så heftig at jeg får lyst til å se den igjen – med en gang!

All ære til Bourne-filmene og Bond-filmene, altså. Men de har ikke esset i ermet som M:I-filmene har, som da selvfølgelig er Tom Cruise. Det at han gjør de villeste stunts selv gjør at filmen får en ekstra dimensjon som også gjør at jeg klarer å engasjere meg totalt i filmen. Når de også klarer å sy sammen en spionhistorie som virkelig løfter frem både rollefigurer og scenene mot et klimaks verdig en skikkelig spionfilm. Dette er ikke bare fjorårets action-høydepunkt, men også en av de beste filmene jeg så av de som kom ut i 2018. Den trykker på alle de riktige punktene i de rette øyeblikkene, slik at filmens spilletid fyker av sted som et pansret hurtigtog som bare feier bort all tenkelig motstand – om det da skulle finnes noe motstand for en perfekt actionfilm som dette?

Det er allerede klart at det i hvert fall skal komme to filmer til i denne franchisen, og heldigvis for oss er det med både Tom Cruise og Christopher McQuarrie i cockpiten. Når det gjelder å koke sammen real action med tyngde, ser de to ut til å være de sikreste kortene i bransjen – sånn omtrent.

- Mission: Impossible 5 - Still going strong!
- Mission Impossible 4 - Frem med popcornet!
- Mission - Impossible 3 - Frisk oppfølger
- Mission - Impossible 2 - Usannsynlig og underholdene
- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til

- Mission: Impossible 5 - Still going strong!
- Jack Reacher - Lovende start, men det dabber av...

- Actionmesterverk som fenger stort!
- Heseblesende action på sitt beste!

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• The Telegraph