Anmeldelse av A Ghost Story, amerikansk film fra 2017

Drama, Fantasi, Romantikk Spilletid: 92 minutter

Unik, særegen og tilnærmet perfekt

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 16.12.2018]

En film med et spøkelse i hovedrollen, som ikke verken skrekk, grøsser eller slasher? Joda, at det er fullt mulig beviser regissør David Lowery med sin særdeles utsøkte «A Ghost Story». Ikke bare er den original, men den beviser også at ord kan være overflødig om man bare ønsker å få det til. Det er så sjeldent som en unik og vakker fortelling om livet etter døden.

Vi får et innblikk i forholdet mellom C (Casey Affleck) og M (Rooney Mara) når deres liv til stadighet møter realiteten gjennom turbulens. Deres kjærlighet er det derimot liten tvil om. Alt får en brå slutt når vi så møter M på likhuset, hvor hun identifiserer C og går derfra i sorg. Kort tid etter «våkner» C og begynner å vandre rundt med et hvitt laken over seg. C er nå blitt et spøkelse som søker hjem til huset hvor han bodde sammen med M, men kun for å bivåne livet til M og husets senere okkupanter.

Et spøkelse som pryder hele frontcoveret til en film som heter «A Ghost Story» kan lett tolkes som en uhyggelig opplevelse av de sjeldne. Men glem alt du har «lært» om spøkelser gjennom tonnevis av grøssere og skrekkfilmer. Spøkelsesfilmer kan være så utrolig mye mer, og i David Lowery sin ufattelig vakre film, er det en spøkelsesfilm som tar opp så uendelig mye mer enn det å hjemsøke etter sin død. Her er det en helt visjon som sitter i frontsetet, og etter at jeg så filmen har jeg rett og slett ikke klart å legge bort tankene og opplevelsen filmen ga meg. For det er faktisk ikke en film i sin rette form, men mye mer en sanselig opplevelse som går inn på meg og beveger meg på høyde med de absolutt største tunge dramafilmene.

Det er faktisk slik at Casey Affleck (som briljerte i «Manchester by the Sea») sin rollefigur kun er i stand til å være vitne til det som foregår i huset han bodde i. Det nærmeste han kommer kommunikasjon er ved enormt sinne, hvor han faktisk klarer å bevege på ting, eller når noen barn ser ham klart som dagen. Casey Affleck har faktisk ikke dialog som spøkelse (i hvert fall ikke vokal lyd) og likevel er det enormt mye man kan tolke gjennom å se nøyaktig det spøkelset opplever når han bare er i nærheten av livet som farer forbi i huset han «bor» i. Sorg, forundring, sinne, savn og rene eksistensielle tanker er noe som blir formidlet på en overbevisende måte. Ikke bare gjennom Afflecks merksnodig gode evne til å vise mye ved å vise utrolig lite, men også gjennom en hjerteskjærende god kinematografi, klipp, stemning og musikk. Alt skjærer inn til hjerterota som en varm kniv i smør, og gjør noe med meg. Ja, det er en påkjenning for kroppen å se denne filmen, og det er det ikke altfor ofte jeg får oppleve med dagens filmer.

«A Ghost Story» er en unik opplevelse som er tung, seig og nesten uten dialog. Her er det bare å bruke alle sansene til å se en film fra et unikt perspektiv, på en relativt realistisk måte. Det tok meg litt tid for å komme inn i filmen, men da det først skjedde var det bare å gi seg helt over til dens originale og unike måte å fortelle en historie på. Jeg gleder meg allerede til å finne frem filmen fra filmhylla og sette den på igjen. Og igjen.

- Peter og Dragen - Pen og befriende behagelig fabel

- En magisk opplevelse