Anmeldelse av Krampus, amerikansk film fra 2015

Komedie, Fantasi, Grøsser Spilletid: 98 minutter

Juleuhygge med nissens mørke motstykke

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.12.2018]

Vi følger den dysfunksjonelle Engel-familien få dager før jul. De skal feire jul sammen. Gutten Max tror på julenissen og skriver et brev til nissen. Men da de får besøk av tantebarna, blir Max ertet for at han tror på nissen. Stemningen blir så ille at Max stopper å tro på nissen. Det resulterer i at onde krefer tar bolig i nabolaget og gjør julen til et mareritt for Engel-familien...

Filmmusikken er ganske vanlig julemusikk hele veien med noe dramatisk filmmusikk oppå. Alt begynner med skikkelig julestemningsmusikk med sangen It’s beginning to look alot like Christmas. Imens får vi se hvordan julen fortoner seg i et julevarehus der alle kjemper og slåss for å skaffe det de vil til jul. Dette minner litt om Christmas Vacation i begynnelsen. Særlig er det en del referanser til den irriterende fetteren i Christmas Vacation og den plagsomme familien hans. Filmen er god på julestemning. Her får du deilige julemiddager der barn og voksne er samlet.

Filmen virker å ha et ganske greit budsjett og er laget av Universial. Jeg får godfilmfølelsen helt fra begynnelsen. I begynnelsen er det vanskelig å skjønne at dette vil bli en grøsser, men etter at Max river brevet sitt til Julenissen, blåser det opp til storm ute og det begynner å snø heftig. Med at Max mister julestemningen, begynner filmen å snu fra koselig til mer og mer grøsseraktig.

Liker at vi ikke ser så mye til Krampus i begynnelsen. Det skjer mye vi hverken ser eller skjønner. Filmen er god til å holde på mystikken og hva som virkelig foregår. Det blir mange spørsmål som: Hvem er Krampus? Hva gjør han? Og hvordan blir man kvitt ham? Det som i alle fall er sikkert er at Krampus er langt i fra koselig. Han er en 'bad ass' skapning som man aldri vil møte på. Og om du ser ham i aksjon er døden ikke langt unna.

Filmen er bra underholdende og ser virkelig bra ut med herlig mørke og kul snø som bakteppe. Dette minner litt om Evil Dead og litt om Tremors til tider. Mot midten er ikke filmen like vass, men filmen klarer å holde på oppmerksomheten min likevel. Filmen er ganske grei hele veien, men har partier der det ikke skjer like mye. Det gjør at filmen ikke er like intensiv eller spennende som den kunne få blitt. Det blir også litt mye kamp mot onde leker. Disse er heller ikke så skumle. Filmen bygger dog opp mot det store møtet med Krampus mot slutten.

Alt er bra mørk, men ikke skummel nok til tross for at stemningen innimellom er litt 'creepy'. Synes rollefigurene kunne vært skumlere. Krampus kunne med fordel vært enda mer skremmende. Slutten er også noe enkel. Likevel synes jeg dette er en ganske kul julegrøsser som løser oppgaven sin ganske bra. En del av scenene innimellom er skikkelig kult skapt og desemberstemningen er til å ta å føle på, også i grøsserdelen. Så får det heller være at filmen ikke er helt perfekt. Den skal i alle fall ha for at den prøver å skape en relativt bra julefilm som du trygt kan se for å komme i stemning.

Terningkast: 4-

- Godzilla 2: King of the Monsters - Kan det BLI større?!
- Trick 'r Treat - Endelig en spekket Halloween-hyllest!

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Skrekkfilm - Les flere.

• Antagony & Ecstasy
  • Culturecrypt.com