Anmeldelse av Taken, amerikansk tv-serie fra 2002

Drama, Sci-Fi

Godt UFO-drama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.06.2009]

Serien begynner i 1945 under andre verdenskrig da piloten Russell Keys blir skutt ned under en bombing av Tyskland. Flyet suser mot bakken mot en sikker død, men plutselig kommer et kraftig lys ham til unnsetning og han overlever på mirakuløst vis.

Etter krigen opplever Russell Keys mareritt om nettene fra hendelsen fra det hvite lyset og flere av hans mannskap har begynt å dø på mystisk vis. Vi følger forskjellige familier fra rett etter krigen og generasjonene som følger fram til år 2000. De forskjellige familiene opplever mye rundt de mystiske utenomjordiske hendelsene både fra militæret i USA og til de som blir bortført.

De første episodene tar deg virkelig og en sitter klistret til skjermen, og de får frem nysgjerrigheten i deg. Du får allerede se UFOer og romvesen i første episode. Serien har også utvikling i hvordan man presenterer episodene. Med andre ord er det ikke det samme man får i de forskjellige episodene. Dette gir et litt overraskende og annerledes inntrykk enn alt det andre en ser. I noen episoder er det mye action og godt drama, mens andre episoder grenser mer til grøssersjangeren. Man får litt av hvert i denne serien, og det er ofte at man tar nye vendinger.

Man er alltid litt spent når en følger familiene over så lang tid med tanke på aldring og slikt. I serien er dette godt gjennomført og serien innehar godt sminkearbeid. Der det er vanskeligst er overgangen fra barn til voksen, men her synes jeg også at det er valgt gode løsninger og skuespillere som ligner.

Man bruker litt tid til å vende seg til de ca 85 minutter lange episodene som er minst dobbelt så langt som man vanligvis ser, men serien lider ikke av det annet enn at man må planlegge litt nøyere før en sitter seg ned med en episode. Et lite varsko skal sies om episode 7 der spenningskurven synker litt, men denne episodene er viktig for avslutningen.

Skuespillet i serien er godt og viktig for troverdigheten til karakterene. Man kan ikke annet enn å elske Dakota Fanning som her gjør en fortreffelig innsats til tross for sin unge alder. Det er også en del spesialeffekter i denne serien som er greit gjennomført. Det begynner å bli en stund siden serien var ny i 2002, men man klager ikke nevneverdig på dem selv etter dagens standard.

Dette er en god serie som har bakmenn som blant annet Steven Spielberg til å trekke i trådene. Skal ikke si så mye om slutten på serien annet enn at det er en god slutt og man får svaret på hvorfor romvesene kommer til Jorden.

- En topp vri på en kjent historie

08.07.2010 sier Jacob: Dette hørtes veldig interessant ut! Har en en del serier jeg skal få sett og denne er nå på listen!
29.09.2008 sier dreamrocker: Vel det har seg sånn at 13 timers TV og handlingen som skjer gjennom serien blir umulig å få kortfattet på papiret. Så det jeg mener er viktigst er at de tre familiene blir fulgt igjennom livet på godt og ondt og at det er aliens som blander seg veldig inn på mange måter. Det er og en serie som gir meg en bra grunn til å tenke på hvordan jeg takler mye rart som kan skje, men det blir rett og slett for mye å begynne og forklare. Dette er ikke Hotel Cesar eller hva det nå heter, den på TV2 vet du. 10 episoder med menneskelighet og iblandet masse overnaturlige ting fra 1940 og fram til nesten i dag.

Beklager men jeg kan bare si, vær så snil og se den. Den er topp:-)
28.09.2008 sier cuegirl: Du skriver sinnsykt mye om at serien er bra. Men ingenting om noe som sier meg hvorfor egentlig.. Så.. hvorfor er denne serien så bra? : )

• Taken

DreamWorks Television