Anmeldelse av The Spirit, amerikansk film fra 2009

Action, Drama Spilletid: 103 minutter

The Spirit - Trailer 23.02.2009

Absurd og latterlig om The Spirit

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.05.2009]

Vi er her vitne til nok en tegneserieadopsjon. Denne gangen er det tegneserien The Spirit som skal til pers fra den legendariske tegneserieskaperen Will Eisner. Vi følger den maskerte helten The Spirit i sitt forsøk på å stoppe skurken Octopus fra å få evig liv og verdensherredømme.

Filmen gir seg ut for å være litt Sin City-aktig. Det er laget mørkt og dystert med meget nedtonete farger som får det nesten til å virke som sort hvit. Man har også kontrasten i fargen på slipset til hovedpersonen som ofte stikker i øynene. Her er det utstrakt bruk av digitale effekter. Faktisk så mye at det til tider grenser til det latterlige. En observasjon er at det snør mye i filmen men snøen treffer aldri karakterene, noe som virker veldig fake. Ofte er bakgrunnen nesten helt fraværende og en får bare noen påklistrede effekter der for å skjule tomheten i bildet. Andre ganger er bakgrunnen så eksperimentell at det ser litt komisk ut i sin stil.

Det så veldig animasjonsfilmaktig ut til tider, og bevegelsene var heller ikke helt topp, der de ofte var litt unaturlige. Om filmens action og slåssing kan man nesten uten å overdrive si at dette innimellom ser ut som den man får i en episode av Tom & Jerry. Det virker som en forsøker å være veldig annerledes, men man får aldri helt tak på filmen som seer. Skuespillet er kanskje bevist klisjéfullt og tegneserieaktig, men må det være så uengasjerende og tomt? Karakterene er litt for tydelige og nesten en parodi på seg selv i en blanding mellom en teaterkomedie og klovner på sirkus.

Man kan vel si at alt ble strakt litt vel langt i alle ender av denne filmen og man sitter igjen med et litt for latterlig forsøk på å være annerledes. Det er vanskelig å følge med på filmen siden en ikke har noen karakterer man føler noe for. Hovedrollen er så platt at en nesten har mer av å heie på skurken, selv om han ikke er mye bedre. Om regissøren av filmen kan man vel lett bruke ordtaket 'Det er ikke langt fra geni til idiot'. Det er samme mann som gav oss den fantastiske Sin City, men som her gjør han altså en total skivebom.

- Sin City 2 - Hardt mot hardt i syndens by.
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon

• The Spirit