Anmeldelse av Knowing, amerikansk film fra 2009

Drama, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 121 minutter

Knowing - Trailer 30.03.2009

Tidvis bra om å kjenne fremtiden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.05.2009]

En skole går inn for et eksperiment i 1959. Alle barna skildrer fremtiden og legger det i en tidskapsel som skal åpnes etter 50 år. De fleste barna tegner tegninger, utenom den lille triste jenta Lucinda som flittig skriver arket fullt av tall. I 2009 hentes tidskapselen opp. Hver elev får sitt ark som 1950-tallselevene har laget. Familien Koestler får Lucinda ark og begynner å se om det er noe mening i alle tallene, og litt etter litt faller grusomhetene på plass...

I familien Koestler er mor borte etter å ha har dødd i en brann. Det er bare far John og sønn Caleb igjen. John blir spilt av Nicolas Cage og er en mann som vier sitt liv til forskningen. Han er professor i astrofysikk og tror ikke på en høyere makt. Hans far har han ikke snakket med på mange år, da de ikke deler religiøse synspunkt. Dette er utgangspunktet før John begynner å prøve å tyde Lucindas ark fra 50 år tilbake. Skal ikke si så mye om hva tallene på arket står for annet enn at de blir veldig viktig for familien Koestler i 2009.

Konseptet i filmen er meget kult og første del av filmen er godt lagt opp, med en grei spenningskurve. Der får vi gradvis avslørt hva dette egentlig dreier seg om. Det hele utvikler seg dog litt i feil retning etter begynnelsen. Det er synd å ødelegge et så godt utgangspunkt med en dårlig siste del. Selv om filmen ikke er direkte kjedelig på slutten, er det ikke jeg særlig full av begeistring. Det blir mange frempek mot slutten og det er litt okei å få selve konklsjonen presentert, selv om enden på visen blir litt for sær.

Selv om jeg hadde hørt at filmen ikke fikk de beste kritikkene, er det en film jeg ville se for å bedømme selv. Det er tross alt Alex Proyas vi snakker om. Han er mannen som gav oss The Crow og det vanvittige mesterverket Dark City. Som du kanskje har skjønt vil jeg nok ikke anbefale filmen i rekken blant Proyas storfilmer. Knowing er ikke dårlig, men jeg forventer så mye mer. En god begynnelse og noen utrolig kule scener som blant annet en flykrasjscene som gjorde virkelig inntrykk. Den biten var veldig bra laget.

Filmen minner litt til tider om noe M. Night Shyamalan kunne laget. Både når det gjelder måten filmen er bygget opp på og samt mysteriumet i filmen. 'Knowing' har også handlingsmomenter som gjør deg litt utrygg. Med andre ord er nok denne filmen litt ubehagelig til tider i samme ånd som en skrekkfilm på sitt verste. Underveis i filmen treffer vi blant annet på noen skumle menn som vi ikke vet om er gode eller onde før helt på slutten. Det blir også litt småskremmende med alle lydene som barna plukker opp og den transen de går i når de skriver tall.

Det er litt vanskelig å skulle gi karakter til filmen. Skal jeg straffe regissøren fordi han ikke innfrir med en topp film, eller skal jeg bedømme underholdningsverdien i filmen? Jeg kan tenke meg at man kan rettferdiggjøre terningkast fra 2 til 4. En god begynnelse og et godt konsept trekker opp, men inntrykket blir dratt ned igjen. Filmen klarer ikke å overbevise hele veien. Det hele blir rett og slett litt for mye. Fra meg ender jeg nok på et svakt terningkast fire fordi dette var litt bedre enn middelmådig og en film som tidvis er god og klarer å være litt interessant.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Color Out of Space - Vakker hallusinasjon fra rommet
- Face/Off - Svært underholdende 90-talls konseptaction
- Wild at Heart - Herlige og rare Lynch med en slags roadmovie
- Raising Arizona - Tidlig Coenkomedie med mye filmsnaks
- Moonstruck - Romantisk komedie med Cher

- Gods of Egypt - Spektakulært forferdelig!
- I, Robot - Greit robotactionskue med en fet medfølgende verden
- Dark City - Herlig mørk sci-fi-mystikk av beste klasse
- The Crow - Visuelt tiltalende, mørkt og dystert

17.09.2009 sier dreamrocker: Helt enig med deg Pål.
Mot slutten blir det tatt med ting som er helt utenom og ikke følger dreieboka til filmen. Alt virker helt klart når man er halvveis i filmen, men så går alt over til rare litt unaturlige ting som man ikke fatter hvor han har tatt det fra.

En topp film blir degradert til en middels!!!!!!!!
14.06.2009 sier Pål Frostad: Jeg er enig, denne filmen var grei nok. Begynte veldig bra men tok litt for mye av og jeg likte ikke utviklingen fra midten av filmen og mot slutten. Men det var grei underholdning og et veldig bra konsept.
25.04.2009 sier Innaktiv_bruker_100: helt grei film, kunne vært bedre. men grei nok.

• Knowing
  • Filmnytdvd.dk
  • Telemarksavisa
  • Romerikets Blad
  • Avisa Nordland

Summit Entertainment, Escape Artists, Goldcrest Pictures, Mystery Clock Cinema, Kaplan/Perrone Entertainment

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Warrior Nun»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Cold Fish»

«Knerten og sjøormen»