Anmeldelse av Småspioner (Spy Kids), amerikansk film fra 2001

Action, Komedie, Familie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 7 år

Kreativ barnespionaction

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.09.2018]

Filmen åpner med at vi flyr inn over en øy med ville klipper ved havet. I et herskapshus på kanten av en klippe bor en familie. Om kvelden forteller moren en historie om hvordan to spioner møtte hverandre. Begge var spioner fra hver sin side, men fant kjærligheten sammen. De fikk barn og ble foreldre. Det viser seg at spionene er barnas foreldre.

De tidligere internasjonale toppspionene Gregorio og Ingrid Cortez har trukket seg tilbake for å leve familielivet. Men da de tar et nytt oppdrag blir de kidnappet av fienden. Samtidig forsvinner også sju andre toppspioner. Tekno-geniet Fegan Floop har tatt i bruk ukjente metoder for å omdanne mennesker til andre merkelige skapninger og han ser ut til å stå bak kidnappingene.

Det gjør at verdens skjebne står på spill. Carmen og Juni er barna til toppspionene Gregorio og Ingrid og de prøver å få foreldrene trygt tilbake og redde verden samtidig uten at de har noe erfaring som spioner og må derfor bruke deres kreativitet og kløkt...

Jeg ser litt barnefilm innimellom og nå var turen kommet til den første av Sky Kids-filmene regissert av Robert Rodriguez. Filmen innehar også kjente skuespillere som Antonio Banderas, Cheech Marin, Danny Trejo og George Clooney i mindre og større roller. Her får vi se hva som skjer når spionforeldrene blir fanget og barna må trå til. En ond oppfinner har funnet opp roboter som ser ut som barn av kjente personer. Disse blir de perfekte spioner. De får nemlig navnet ‘småspioner’. Dette minner litt om en blanding mellom James Bond med gadgets som en solid og rask ubåtbil og Austin Powers uten den voldsomme humoren men like skrudd til.

Konseptet er bra kreativt og originalt i en ellers opptråkket gate. Dette er en film actionfylt barnefilm i samme segment som Flight of the Navigator og lignende. Det er en herlig tanke med en barnefilm om spioner med barn i hovedrollen, men jeg føler filmen kunne vært en del bedre. Du får servert spennende ting som haier, gulv som forsvinner under folk, muterte superagenter og noen rare fingermenn. Liker hvordan filmen beskriver tanker og drømmer til spionene. Det blir til og med reklame for McDonald's.

Filmen er langt i fra det du vanligvis forbinder regissør Robert Rodriguez med. Dette var kanskje kult på begynnelsen av 2000-tallet, men filmen har ikke tålt tidens tann like godt. Tanken var god, men dette klarer aldri helt å overbevise meg skikkelig. Til det er skurkene for overdrevet og historiefortellingen for lettvint. Noe av filmen ser litt Tim Burton-aktig ut med til og med en sangscene sterkt inspirert av Burton med selveste Danny Elfman bak komponistspakene. Filmen har noen kule og spennende scener i begynnelsen og mot slutten, og filmen er sikkert bedre for de på slutten av barneskolealder og mot midten av ungdomsskolen.

- Småspioner 4D - Skurk vil stjele all verdens tid
- Småspioner i 3-D - Små agenter fanget i et dataspill
- Småspioner 2 - Spionbarna på den mystiske øya

- Alita: Battle Angel - Den siste cyborgen av sitt slag...
- Sin City 2 - Hardt mot hardt i syndens by.
- Machete Kills - Svært uhøytidelig apreget B-film-tøys!
- Småspioner 4D - Skurk vil stjele all verdens tid
- Machete - Rå og brutal action
- Robert Rodriguez's Planet Terror - Planet Terror er moro og underholdende fra start til slutt
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Once Upon A Time In Mexico - En morsom film man burde få med seg
- Småspioner i 3-D - Små agenter fanget i et dataspill
- Småspioner 2 - Spionbarna på den mystiske øya
- From Dusk Till Dawn - Moro med vold, blod, gørr og humor
- Desperado - Estetisk voldsunderholdning
- El Mariachi - Dødelige forviklinger

Omtalespalte: Barnefilm

Her finner du omtaler av filmer for barn.
Les flere spalteomtaler: Barnefilm

• Småspioner

Engelsk, Norsk

Dimension Films

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»