Anmeldelse av My Name Is Nobody (Il Mio nome è Nessuno), italiensk film fra 1973

Western, Komedie Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 11 år

Artig parodi på spaghettiwestern

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.08.2018]

Jack Beauregard er en beinhard, men slitne sheriff. En dag blir den lynraske og frekke Nobody sheriffens hjelper. Sammen prøver de å knekke en stor bandittbande, kalt ‘The wild Bunch’. Bandittene har en styrke på 150 menn med våpen på hest som må knuses. Dette blir en voldsom oppgave selv for, Sheriffen og hjelperen som er to av vestens raskeste revolvermenn. Det er duket for litt av et oppgjør...

Det hele åpner med en veldig lang scene i god gammeldags spaghettiwesternstil med mye tikking. Etterhvert skinner det gjennom at filmen også fungerer som en parodi på spaghettiwestern. Jack Beauregard er meget rask å trekke våpen, men Nobody er raskere og skyter to skudd så raskt at folk tror det er et skudd. Og selvsagt får vi også en replikkvits i filmen om dette: ‘Nobody shoots faster than Jack Beauregard’.

Den mesterfulle spaghettifilmskaperen Sergio Leone er både produsent og har ide for filmen. Leone har nok dratt mye i trådene for filmen og har øst ut av sin ekspertise, men det er Tonino Valerii som er regissør for filmen. Valerii gjør en bra innsats på regien. Vi får også kul filmmusikk av Ennio Moricone. Moricone har laget en lystig musikk som passer godt til den lette stemningen i filmen. Musikken er bra variert og minner tidvis om den du finner i dollars-trilogien. Skuespillet er også ganske greit i filmen med en artig kombinasjon skuespillere. Terrrence Hill og Henry Fonda er et bra team. De har begge mye sjarme og karakter i sine roller og kler hverandres nærvær.

Filmen begynner å dra litt på årene og dette var nok bedre da den kom enn i dag reint tempomessig. Jeg trodde filmen skulle være morsommere, men dette er langt på vei en humørfylt westernaction. Filmen har helt klart sine øyeblikk og disse ler jeg høyt og lenge av. Det er mange morsomheter som dvergen som later som han er en kjempe med lange bein. Drikkeleken med skudd på glass etter drikking er også skikkelig morsom.

Alt kommer seg mer og mer etterhvert som filmen kommer skikkelig igang. Det tar litt tid i begynnelsen å introdusere rollefigurene og vise hva de er god for hver på sin kant. Det blir mye barske dueller av flere slag og leking i spøkelseshuset med revolvermenn i helene. Oppgjøret mot slutten er det mange kule og farlige stunts med hester og dynamitt. Alt bygger opp mot den store duellen mot slutten mellom de to legendene.

Om du liker film og de store spaghettiwesternklassikerne er dette en obligatorisk film å se. Jeg likte filmen temmelig godt, selv om den var annerledes enn ventet på forhånd. Liker de mange små og store øyeblikkene som filmen gir meg. Det gjør at filmen føles som en underholdende affære som jeg gladelig ser igjen. Både Terrrence Hill og Henry Fonda er gode frontfigurer i filmen og gjør dette til en spesiell film som stikker seg ut i mengden. Humoren er også med å krydre filmen og passer godt inn med den ellers så passe overdrevne effektene i typisk spaghettiwestern. Alt i alt føler jeg dette står til en svak femmer på terningen for en film med mye munterhet og stor underholdningsfaktor.

Terningkast: 5-

- Mitt navn er fortsatt Nobody - Mer spaghettiwesternhumor med Terence Hill

- My dear killer - Stødig og velskrevet giallo-mysterium

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm
- Komedie - Les flere.