Anmeldelse av The Shape of Water, amerikansk film fra 2017

Eventyr, Drama, Grøsser, Fantasi, Romantikk, Thriller Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Oscar-vinneren som (bare) nesten briljerer

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 27.08.2018]

Hver eneste film som er signert regissør Guillermo del Toro er et interessant skue. Måten han blander sci-fi med eventyr, drama og spenning gjør han på et såpass særegent vis at han skiller seg ut fra mengden. Av den grunnen synes jeg faktisk det var ekstra artig at akkurat han dro hjem med 4 statuetter under Oscar-gallaen tidligere i år. Om han var en fortjent vinner for akkurat denne filmen er jeg derimot litt skeptisk til.

Den stumme vaskehjelpen Elisa (Sally Hawkins) jobber ved et fasilitet hvor myndigheten bedriver eksperimenter på et vesen som verden aldri har sett maken til. Fraktet fra en jungel hvor skapningen ble forgudet er den nå lenket til fast og blir undersøkt av den nådeløse agenten Richard (spilt av Michael Shannon). Men under et skjebnesvangert møte da Elisa vasker inne på rommet hvor skapningen blir holdt fanget, finner Elisa en tilknytning til vesenet på et følelsesmessig plan. Kan en enkel renholdsarbeider sette skapningen fri? Og hva er planen om hun klarer å få den/ham ut av fangenskap? Gjør deg klar for en unik og vakker kjærlighetshistorie du aldri har sett maken til.

De underfundige eventyrfilmene hvor praktiske effekter gjerne (og gjerne også på svært overbevisende måte) overgår de dataanimerte effektene er der hvor Guillermo del Toro har gjort det meget godt de siste årene. Vel, kanskje om man ikke velger å dra med effektbonanzaen som var «Pacific Rim», da. Del Toro har nemlig en særegen visuell stil, og jeg er nok ikke den eneste som fortsatt er skuffet over at det aldri ble noen av Hobbiten i del Toros ånd, men at Peter Jackson heller valgt autopilot for å lage en litt middelmådig fortelling. Og det er gjennom denne særegenheten hvor del Toro stadig klarer å imponere. Han trår stadig litt utenfor normene og grensene til de stereotypiene som Hollywood som oftest tyr til i sine fortellinger, enten det er snakk om de store actionfilmene eller om det heller i retningen til noe skrekk eller sci-fi. Til og med i denne filmen, som i bunn og grunnen er en kjærlighetshistorie om to «utskudd» som finner hverandre og gjør alt for å være sammen, har del Toro valgt å ta med et slags monster (selvfølgelig med sin faste makker Doug Jones under drakten) for å gjøre det hele til sin greie.

Og jeg er med, jeg. Fra første sekund er jeg inne i et univers som jeg tør å drømme meg bort i, uten å tenke for mye på hva som reellt eller ei. Umiddelbart ser jeg at del Toro har forsøkt seg på en slags hybrid mellom flere kjente filmer, noe som fungerer godt. Skapningen er som snytt ut av nesa på Abe Sabien fra Hellboy-filmene, mens tonen i filmen drar strake paralleller til «Amélie». Humoren i filmen er slik som del Toro ofte tar i bruk, slik at vi får en lun komikk uten de store mulighetene til å gapskratte. Men så er det heller ikke en sånn film, da.

«The Shape of Water» er en slags bittersøt kjærlighetshistorie hvor forbudt kjærlighet får sjansen til å blomstre, men ikke uten at det er én som ønsker å stikke kjepper i hjula til de to som finner hverandre. Jeg ser appellen til de som trykket filmen til sitt bryst under årets Oscar-galla, men jeg ser ikke at det ikke er noen filmer over denne i løpet av hele 2017. Selv om «The Shape of Water» innfrir og beviser at den er særdeles god film, så er den ikke SÅ god. Den har noen små elementer som skurrer, men nok til at jeg ikke synes den når helt opp til de filmene som er verdt terningkast 6.

- Crimson Peak - Styggvakker spøkelseshistorie
- Pacific Rim - Guillermo del Toro slår på stortromma
- Hellboy II: The Golden Army - Langdryg overeksponering med for mye armer og bein
- Pans Labyrint - "Pans labyrint"
- Hellboy - Severdig mørk superheltaction
- Blade 2 - Blade er tilbake i en mørkere og mer actionpakket men billigere vampyraffære
- Devil's Backbone - Blanding mellom skrekkfilm og thriller
- Mimic - Monsterfilm om store insekter
- Cronos - Del Toro med Vampyraktig film

- En usedvanlig monsterfilm med romantisk vri
- Varierende om merksnodig fantasyromanse

• Herald Sun (Australia)
  • CineXpress
  • Globe and Mail
  • Cinemaphile.org
  • Skont Productions (Youtube)
  • Sacramento News & Review
  • Radionova.no
  • Washington Free Beacon