Anmeldelse av Styrke 10 fra Navarone (Force 10 from Navarone), engelsk (britisk) film fra 1978

Action, Krig Spilletid: 118 minutter

Gjengen fra Navarone på nytt oppdrag

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.05.2009]

Dette er fortsettelsen eller oppfølgeren om du vil til den velkjente klassikeren Kanonene på Navarone. Vi følger her to av de mennene som var med på sprenge kanonene på Navarone. Denne gangen blir de sendt til Jugoslavia på et viktig og farlig oppdrag. De slår seg sammen med Styrke 10 som er en gruppe tøffe, amerikanske elitesoldater anført av den dristige oberstløytnanten Barnsby.

Ting går litt trått da flyet deres blir skutt ned av tyskerne og de må hoppe ut i fallskjerm for å overleve. Det er ingen lett oppgave å holde seg skjult for tyskerne og det går ikke lenge før de blir fanget. De har med seg en viktig koffert som nå er kommet i fiendens hender, man står overfor en stor oppgave i å både rømme og få med seg kofferten ut igjen fra den tyske leiren.

Filmen bygger opp til god spenning i de forskjellige fasene en går igjennom for å fullføre sitt oppdrag. Det er ikke bare rett fram, man opplever også en del snedige vendinger underveis og ting blir ikke alltid slik man forventer seg det. Dette er en film som ligner en del på sin forgjenger men er ikke like godt gjennomført i alle bauer og kanter. Hvis en skal legge seg opp i småting fant jeg det litt unaturlig er det at tyskerlederen har så blå øyne at han ser ut som om han skulle komme rett fra planeten Dune.

Alt i alt en spennende film med innslag av action og litt små doser humor under veis. Det er heller ikke noe ulempe å få Harrison Ford i rollen som den tøffe oberstløytnanten Barnsby.

- James Bond - Spionen Som Elsket Meg - En av de bedre Bond-filmene
- James Bond - Mannen Med Den Gylne Pistol - Litt under par
- James Bond - Å Leve og la dø - Roger Moores første Bond-film
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!

• Biojensen.dk

Storbritannia