Anmeldelse av A Man for All Seasons, engelsk (britisk) film fra 1966

Drama Spilletid: 120 minutter

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker
- Utenfor Hollywood - Les flere.

Kongen mot kirken og en stakkars tjener i midten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.08.2018]

Dette er en veldig kjent historie om Henrik den VIII og hans apetitt på kvinner og kamp med Paven for å skille seg og komme i buksene på en ny dame. Filmen er skildret fra et nytt hold og vi følger lordkansler Thomas More som motsetter seg kongens plan om å ekte Anna Boleyn. Dette får selvsagt konsekvenser. Thomas er kongens tjener og blir dratt mellom sin plikt i embetet til kongen og sin religiøse overbevisning der kongen ikke går foran som et godt eksempel når han motarbeider kirken i et samfunn der kristendom står i sentrum. Vi får se at kongens kamp for å få en ny dronning som kan skaffe ham en etterkommer, blir en skitten kamp spekket med slottsintriger, fare for krig og ellers setter Storbritannias skjebne på spill...

Filmen er laget som et biografisk kostymedrama basert på Robert Bolts teaterstykke med samme navn som filmen. Robert Bolt har selv tilpasset manuset til filmen. Historien dekker årene 1529 til 1535, under styre av kong Henrik VIII. I begynnelsen var jeg litt misfornøyd, da jeg trodde historien skulle draes inn i den typiske hendelsen med Henrik den VIII og Anna Boleyn, men heldigvis kommer filmen raskt inn i et nytt spor og avdekker nye momenter ved denne krigen. Vi får en hederlig hovedperson i Thomas More. Han handler på en forståelig måte i stor kontrast til den egosentriske kongen. Det gjør at dette blir en engasjerende historie om en mann som spiller høyt med livet som innsats i den godes tjeneste.

‘A Man for All Seasons’ begynner litt traust og gammelmodig med stivt språk som sikkert henger med tiden dette skal portrettere. Men likevel er filmen solid laget i alle ledd med flott fargefoto og en gjennomført regi. Du får noen staselige kostymer i filmen som får staselige menn til å se meget bredskuldret ut med skulderputer og lignende. Filmen vant også en Oscarstatuett for kostymene, sammen med andre gjeve priser som beste film, beste mannlige hovedrolle, beste regi, beste fargefoto og beste manus.

Skuespiller Paul Scofield gjør en storartet innsats i en film med flere solide skuespillerprestasjoner. Scofield preger filmen og leverer en rolle jeg tror på. Liker hvordan filmen fremstår som troverdig i alle ledd uten å falle for fristelsen å overdrive med tanke på overdådighet og visuelt inntrykk. Likevel fremstår filmen som overraskende frisk, når man først kommer inn i historien og tiden dette beskriver.

Filmen fungerer også bra den dag i dag og bærer ikke preg over å være laget på midten av 1960-tallet. Det legges vekt på den virkelige historien bak Sir Thomas More og selv om dette kan høres litt traust ut, lot jeg meg målbinde underveis i filmen. Liker også hvordan skuespillerne ikke er plukket etter deres skjønnhet, men heller etter deres talenter. Det gjør også filmen mer troverdig, da ikke alle ser ut som perfekte mennesker, slik det ofte blir i lignende, typiske Hollywoodfilmatiseringer.

Om du er historieinteressert er dette en selvskreven film som fremstår som svært gjennomarbeidet og en troverdig fremstilt historie med rot i virkeligheten. Med andre ord kan britene det å lage historiske filmer fra sin egen historiearv. Prosjektet ble kronet med seks Oscarpriser og det merkes på filmen. Regissør Fred Zinnemann viser nok en gang at han kan lage god film utover klassikeren High Noon fra 1952. Og kanskje er denne filmen litt undervurdert og glemt i det store filmklassikerhysteriet? Jeg endte opp med å like filmen meget godt og anbefaler dette villig videre. Men du må være forberedt på et nedtonet drama der ting vises slik de kan ha vært og ikke med lettere showfokus og overdrivelser i filmens underholdningsøyemed.

- Herfra Til Evigheten - Krig og kjærlighet...
- High Noon - En westernklassiker av de sjeldne!

• A Man for All Seasons
  • Rinkworks.com