Anmeldelse av Pans Labyrint (El Laberinto del Fauno), spansk film fra 2006

Drama, Fantasi, Thriller Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

Magisk eventyrfilm for voksne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.08.2018]

Det er Spania i 1944 og borgerkrigen er over. Gjemt i fjellene kjemper soldater fremdeles mot fascistregimet. Militærposter blir opprettet for å tilintetgjøre motstanden. Den 11 år gamle Ofelia og den gravide moren kommer til en slik militærpost i jakt på opprørsgeriljaen. Det skjer mye grusomt i skogen og på militærposten og stefaren til Ofelia er en grusom tyrann. Ofelia på sin side kommuniserer med noen merkelige skapninger som bare hun kan se, og gjennom dem blir hun dratt inn i en fantasiverden som er minst like skremmende som virkeligheten og krigen rundt henne...

Elsker denne filmen. Den begynner svært mystisk og stemningsskapende med en insekt som følger etter en jente i barneskolealder som kommer kjørende med en gravid dame gjennom skogen. Alt åpner med at en mor nynner en sang for barnet sitt. Og deretter fortelles historien om en liten prinsesse ved navn Moanna. Faren er kongen av underverdenen og hun besøker den menneskelige verden, hvor sollyset blinder henne og sletter hennes minne. Hun blir dødelig og dør. Kongen tror hennes ånd vil komme tilbake til underverdenen, så han bygger labyrinter med portaler rundt om i verden for å forberede seg på at hun skal komme tilbake.

Pans Labyrint fortsetter litt i samme gaten som ‘Devil's Backbone’, bare i en mye mer interessant innpakning og gjennomføring. Regissør Guillermo Del Toro har laget en fascinerende historie med store kontraster. Vi merker raskt at filmen er meget mørk, lys og mystisk på flere vis. Filmen er også svært brutal til tider, men kan forsvares med grusomhetene i krigshandlingene. Dette er på mange måter Spanias svar på Nasistene. Tiden og filmen fanger godt den nærmest dampende stemningen der alt kan skje og folket ikke vet helt hva som foregår i det skjulte. Filmen leker litt med oss og det er nærliggende å tro at jenta som har en så livlig fantasi at eventyret i historien er noe hun opplever for å slippe unna den vonde virkeligheten.

Vi får også se den spesielle eventyrskapningen, faunen, med horn som gir jenta en del oppdrag som hun skal gjennomføre innen en viss tid. Jenta går gjennom mange prøvelser som å krype gjennom gjørme og insekter inne i et tre. Filmen foregår både i den virkelige verden og i eventyrlabyrinten samtidig. Mange scener er som en fryd å se på helt i grensen til det ytterst skumle. Blant annet er scenen med den skumle hvite skapningen som sitter foran et overflodsbord med mat med noen øyne på asjetten veldig kul.

Produksjonsdesignet i filmen er glimrende gjennomført. Del Toro viser seg igjen som en visuelt begavet historieforteller. Dette er et nærmest helt perfekt eventyr for voksne, og svært lite passende for yngre sjeler på grunn av all horroren og den brutale volden som tidvis filmen skildrer. Det er bra med spenning i filmen og mot slutten intensiveres det hele. Filmmusikken spiller også nydelig med på notene. Selve slutten er skikkelig magisk gjennomført og danner en perfekt og klassisk ende på visen.

I mine øyne er denne filmen glimrende fortalt. Du får et eventyr der mye står på spill og du undres hvordan det hele vil ende. De onde er virkelig onde og grusomme og skaper en stor nerve i filmen. Skuespillet er også helt på topp hele veien hos alle rollefigurene. Og med noen svært kreative og fantasifulle eventyrvesner blir dette mer enn magisk nok for meg til å drømme meg inn i. Jeg falt pladask for denne filmen da den gikk på kino og dette gjensynet bekrefter filmens åpenbare kvaliteter. Dette er en film du ikke finner helt maken til og produksjonen er uten tvil Guillermo Del Toros beste film i karrieren.

- The Shape of Water - Varierende om merksnodig fantasyromanse
- Crimson Peak - Styggvakker spøkelseshistorie
- Pacific Rim - Guillermo del Toro slår på stortromma
- Hellboy II: The Golden Army - Langdryg overeksponering med for mye armer og bein
- Hellboy - Severdig mørk superheltaction
- Blade 2 - Blade er tilbake i en mørkere og mer actionpakket men billigere vampyraffære
- Devil's Backbone - Blanding mellom skrekkfilm og thriller
- Mimic - Monsterfilm om store insekter
- Cronos - Del Toro med Vampyraktig film

Omtalespalte: Fantasy

Her finner du omtaler av fantasyfilmer.
Les flere spalteomtaler: Fantasy

• Filmfeber.no
  • 1000misspenthours.com
  • Filmlisten.no

Spania, Mexico

Spansk

Warner Bros. Pictures, Telecinco, Tequila Gang, Esperanto Filmoj, Estudios Picasso, OMM, Sententia Entertainment