Anmeldelse av Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 151 minutter Aldersgrense: 12 år

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Offisiell Trailer 09.10.2017

Luke Skywalker rir igjen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.05.2018]

Historien fortsetter der forrige film slapp. Uten å avsløre for mye, følger vi Rey som er ny med kraften. Hun er på besøk hos Luke Skywaker og forsøker å få ham med på kampen mot ‘The First Order’. Den mørke siden blir ledet av en skruppelløse ‘Supreme Leader’ med den mektige Kylo Ren som sin unge og lydige ‘wonder boy’. Sammen forsøker de å knuse motstandsbevegelsen som er ledet av prinsesse Leia. Motstandsbevegelsen blir hardt presset og deres håp henger nå i en tynn tråd...

Star Wars er for meg en av de største episke fantasyfortellingene jeg kan tenke meg på film ved siden av Ringenes Herre-filmene. Derfor hadde jeg skyhøye forventninger når jeg satte meg ned for å se Star Wars episode 8. Og jeg skal være den første til å innrømme at filmen innfrir en del av mine forventninger. Den vekker en drøss med nostalgi til mine barndoms Star Wars-minner. Og det at den trykker på slike knapper og følelser som nesten gjør meg mange tiår yngre er noen veldig positive trekk. Det er mer enn jeg kan si om Episode 1-3, som i min bok bare var helt ok filmer.

Jeg synes at episode 7 gjorde veldig mye riktig og skapte en ny grobunn for å fortsette historien på en glimrende måte. Dette sporet plukker denne andre filmen opp og viderefører det hele, men dog på en noe enklere måte. Alt har en simplere form og filmen har ikke fullt så mange detaljer ved seg. Om du har sett mye film fra før av skjønner du også litt av hva som kommer til å skje. Men likte noen små tvister underveis som gav filmen litt krydder. Men i det store og det hele er dette veldig rett frem, men filmen har et høyt tempo og også bra underholdningsverdi for både liten og stor.

Filmen inneholder mange av de riktige tingene som kjennetegner en god Star Wars-film. Det vil si bruk av ‘The Force’, kule sverdsabelkamper, noe mystikk, store romslag og generelt kampen mellom det gode og det ‘onde’ med skumle ‘bad guys’. Likte også at man også blander inn flere gode gamle rollefigurer, uten at jeg skal avsløre helt hvordan. De gjør i alle fall at man tenker litt tilbake i tid på hva man har opplevd før og skaper litt magi bare i seg selv. Alt dette til sammen skaper en god Star Wars-atmosfære som det er vanskelig å misslike, selv om man kanskje ikke liker alle detaljer med dette nye verket.

Regien er ved Rian Johnson, som står bak tidsreisefilmen Looper fra 2012 med Joseph Gordon-Levitt og Bruce Willis. Med overraskelsen med sci-fi-filmen ‘Looper’, fikk mange opp øynene for Johnson som filmskaper. Det har nå resultert i at Johnson fikk ta på seg det ærefulle oppdraget å regissere en Star Wars-film og har også skrevet under kontrakt om å skape en ny Star Wars-trilogi etter episode 9. Med andre ord er Johnson en mann for fremtidens Star Wars også. Her plukker han opp stafettpinnen etter selveste J.J. Abrams, og er som ventet noe svakere som regissør, men jeg synes Johnson klarer seg veldig bra i episode 8 av Star Wars. Han innfrir i alle fall presset han har på sine skuldre og sikrer både fansen og Diseny en filmsuksess.

Det er lett å være for streng med Star Wars-filmer. Det fordi de representerer noe som er hellig for mange. Det er også filmer som blir målt opp mot de store klassikerne og da er det lett å straffe dem som dårligere filmer som kanskje lett hadde fått høyere film om de hadde vært satt til et nytt univers. Alt i alt synes jeg åttende episode av Star Wars var en bra underholdende film. Den rommer mye av det jeg ser etter i en Star Wars-film og skaper en okei atmosfære rundt det hele. Så får det heller være at filmen ikke er helt perfekt, men jeg koste meg i alle fall med filmen.

Terningkast: 5-

- Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker - Siste kapittel i Skywalker-sagaen overrasker
- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Knives Out - Knivene fram og tomlene opp!
- Looper - Variert og spennende sci-fi!

- En veldig unik Star Wars-film
- For en reise!
- Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Spoiler-anmeldelse

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Kulturbloggen.com
  • Hamar Arbeiderblad
  • Nettavisen
  • Barnevakten.no
  • Aftonbladet
  • Gamereactor.no
  • Skont Productions (Youtube)
  • Expressen
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Filmeye.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Mrfilm.se
  • NickHal (Youtube)