Anmeldelse av Need for Speed, amerikansk film fra 2014

Action, Biljakt Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 11 år

Need for Speed - Trailer 26.09.2013

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm

Mye kjøring med kule sportsbiler

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.04.2018]

Gatebilsjåføren Tobey Marshall blir uskyldig dømt til fengsel etter at han i et billøp blir lurt opp i stry av sin argeste, styrtrike rival, Dino, som slipper unna uten straff. I dette private billøpet mister også en av kompisene til Tobey livet. Når Tobey slipper ut av fengsel vil han ha sin hevn over Dino i et transkontinentalt billøp. Dette løpet er uhyre risikabelt og langt i fra lovlig. Men for å komme seg til løpet må Tobey klare å møte på startstreken og det er ikke enkelt når Dino har utlyst en stor belønning for å ta Toby av dage før den tid...

Jeg hadde ikke særlig forventninger til ‘Need for Speed’. Grunnen til at jeg ser denne filmen er fordi jeg liker bilfilmer og spilte dataspillene i ‘Need for Speed’-serien da jeg var yngre. Men det dumme med å basere en film på et dataspill som disse er at filmens manusskapere har omtrent null å gå på. Spillene har med andre ord ingen historie og består bare av å kjøre sportsbiler så raskt som mulig. Og dessverre preges også filmen av at det er liten gjenkjennelseseffekt fra spillene.

‘Need for Speed’ er som en moderne hyllest til de typiske bilfilmene fra 60, 70 og 80-tallet. Filmen inneholder mye klisjeer med glitrende sportsbiler på den åpne amerikanske landeveien. Men til tross for at filmen prøver på å levere bilfilmaction, blir dette alt for stillestående som film. Det gjør at jeg aldri får den store godfølelsen. Men dette er nok ymtet på et yngre publikum enn meg, og det er det jeg trøster meg med for filmens vegne i begynnelsen.

Filmen forsøker å være så mye mer enn den klarer å levere. ‘Need for Speed’ klarer nemlig ikke å bestemme seg for om den skal være dramafilm eller komedie. Filmen begynner som et drama, men skuespillerne har så mye fakter og overskuespill at filmen nærmest blir en ufrivillig komedie for min del. Selv når den unge vennen til hovedpersonen dør blir det komisk, fordi alt føles så søtladet og dårlig gjennomført. Og du plukker denne filmen fra hverandre litt for mange ganger underveis.

Manuset i filmen er en vits. Dette er så typisk som du kan få det. Jeg har sett denne oppskriften på bilfilmer flere ganger fra før av bare med ørsmå variasjoner. Det mest moro med denne filmen er å gjette hva som skal skje videre i filmen. Det fordi ting blir utrolig forutsigbart. I mine øyne hadde filmen tjent på å være mer reindyrket. Det hadde også gjort seg om filmen forsøkte å fremstå som mindre dramatisk og voldsom. Da hadde det vært bedre om filmen senket skuldrene og tok seg mindre seriøst.

Det er også en del rollefigurer som kun er med for å skape energi inn i filmen. Disse er kun ment som ‘comic relief’ som skal være med på å underholde de yngre tenåringene, men i mine øyne bommer de grovt på hva som er gode nok komiske poenger. Det er greit nok at yngre tenåringer har sett mindre film, men om de er så lite kvalitetsbevisst som dette vet jeg ikke. Det er mulig de ikke synes det er mer enn helt greit. Det er det beste jeg kan gå med på å innrømme.

Filmen har en del bilkjøring, men scenene er ikke særlig kule. Jeg må si jeg hadde forventet mer av dette enn det jeg fikk. Selv bilscenene i begge de norske Børning-filmene er vanvittig mye tøffere enn dette, og til sammenligning er de laget på knapper og glansbilder i forhold. Synes også det tekniske er bedre i Børningfilmene, og det var jeg veldig overrasket over. Dette blir med andre ord aldri i nærheten av å bli en utfordrer til hverken ‘Børning’ eller ‘Fast & Furious’, i mine øyne er denne filmen mer en vits enn en skikkelig helstøpt bilfilm.

Filmens skuespillerstab er en del småkule skuespillervalg. I hovedrollen får du Aaron Paul som Tobey Marshall, men selv om jeg liker ham godt i Breaking Bad, har jeg sett ham i så mange timer at jeg nesten bare ser Jesse Pinkman, og det til tross for at rollefigurene i ‘Need for Speed’ er som pappfigurer å regne sammenlignet med mesterverkserien. I andre roller finner vi Rami Malek (Mr. Robot), Dominic Cooper (Captain America: The Winter Soldier), Michael Keaton (Birdman, Batman og Beetlejuice), Imogen Poots (28 uker senere...) og Dakota Johnson (Black Mass). Det meste som er fellestrekk for skuespillerne i denne produksjonen er at jeg blir ganske flau på deres vegne. Særlig driter Rami Malek seg loddrett ut da han kler seg naken og forlater kontoret han jobber på i filmens såre forsøk på at noe skal være morsomt.

Som du kanskje skjønner blir ikke min score så høy for denne filmen, men jeg vil legge til at jeg koste meg dog underveis fordi filmen fikk meg til å le på alle de gale stedene. Filmen har noen kule scener innimellom, men det blir for få av dem til at jeg klarer å se den store kvaliteten i produksjonen. Det blir også mye bilkjøring i filmen, men til tross for at bilene har høy fart føles filmen ganske treg. Det er et urovekkende lavt tempo i hele filmen som føles alt for lang med sine 130 minutters lange spilletid. Hadde jeg vært regissør, ville jeg klippet ned filmen ganske heftig til rundt 90 minutter. Det fordi de fleste scenene virker litt for dratt ut. Alt i alt er dette en film som du må være godt over middels bilinteressert for å ha noe som helst utbytte av. Dette var på grensen til katastrofalt dårlig for min del, men filmen redder inn noe på at det er en okei påkostet film.

- Plankekjøring, pluss litt til.
- Til alle som elsker høy fart og skjønne biler

16.03.2014 sier Geir Sviske: Har bare et ord å beskrive den. Imponerende

• Need for Speed