Anmeldelse av Nedenom og hjem igjen (Flushed Away), engelsk (britisk) film fra 2006

Animasjon, Komedie, Familie Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: 7 år

Nedenom og hjem igjen - Trailer 27.04.2007

Når katten er ute, danser musene i kloakken...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.03.2018]

Roddy tror han lever drømmelivet i et sosietetshjem i bydelen Kensington i London. Der har han sitt eget bur som han har lært seg å åpne, for å ha det litt moro når ikke folka i huset er tilstede. Han har noen imaginære venner i noen leketøyfigurer av ymse slag som han leker med. En dag forstyrres hans enslige tilværelse av en rånete kloakkrotte som kommer inn i huset via rørene. Sid som rotta heter tar seg raskt til rette og begynner å irritere Roddy.

I et desperat forsøk på å få Sid ut av huset prøver Roddy å lure Sid til å tro at toalettet er et boblebad og at han må hoppe uti, så skal Roddy skru på boblene og så flushe ham ned. Men Sid gjennomskuer planen og dytter Roddy ned i toaletten og ‘skrur på boblene’. Det gjør at Roddy havner i underverdenen. Der viser det seg å være en helt ny og farlig verden som åpner seg for Roddy. Men til tross for at Roddy er ute på eventyr, er det eneste som står i hodet hans å komme hjem…

I Londons kloakk venter en hel verden av desillusjonerte gnagere. Etter litt om og men møter Roddy den driftige musa Rita. Roddy er ikke vant til å være utenfor eget hjem og kløner det til for Rita. Det ender med at noen slemme gangsterrotter får snerten av dem. Sjefen for gangsterrottene vil ha kloa i en rubin som Rita har hatt i familien, og som visst nok skal stamme fra kronjuvelene til Dronning Elisabeth. Dette fører Roddy og Rita motvillig sammen i en katt og mus lek med de slemme som vil ha kloa i dem, rubinen og en viktig kabel, som er essensiell for en ond plan som gangsterbossen ønsker å gjennomføre. For Roddy blir dette et eventyr som forandrer livet hans for all tid.

Filmen er laget som et samarbeid mellom Aardman Animation som står bak Wallace and Gromit og Sauen Shaun og DreamWorks som blant annet står bak Shrek-filmene. De to selskapene hadde stor suksess sammen med ‘Jakten fra hønsegården’ i år 2000. Nå lå mye duket for at suksessen skulle fortsette, men etter at Aardman-regissør Nick Park ikke fikk fornyet tillitt, ble produksjonen til Hollywood og regissørene Sam Fell og David Bowers ble hyret inn til å skape liv i ‘Flushed Away’. Samtidig ble også plastelina erstattet av digital 3D. Likevel har filmskaperne laget en dataskapt 3D som ligner litt på nettopp plastelinalooken som filmen var i utgangspunktet ment å ha. Og det gir filmen en viss sjarme og estetikk som skiller seg litt ut fra de tradisjonelle rollefigurene i dataanimert 3D.

Til stemmeleggingen av de mange rollefigurene får vi en gjeng kjente navn og dyktige skuespillere. I front finner vi Hugh Jackman Aka Wolverine og Kate Winslet bedre kjent som Rose i Titanic. De gjør en god innsats som henholdsvis Roddy og Rita. Ian McKellen (Gandalf) spiller den kyniske gangsterpadden, Jean Reno (Leon) spiller den innleide assistenten Le Frog. I andre roller får vi Andy Serkis (Kjent som Gollum), Bill Nighy (Love Actually og Pirates of the Carrabien) og David Suchet (Poirot).

Filmen holder et høyt tempo og er overraskende artig. Og drivet passer den meget godt fortalte historien og humoren kommer som små drypp hele veien på en mer typisk måte enn den typiske i Aardman-filmer. Det er mange morsomme scener og elementer i filmen. Digger de veldig artige og dramatiske sneglene som sniker i bakgrunnen og kommer med små sjarmfulle musikalelementer med a capella-sang hele veien i filmen. Ellers er det også mye annet av kule detaljer i filmen, som det lille insektet på tungen til frosken som skriker etter hjelp på vei inn i munnen. Eller replikkene som innimellom underholder stort som da gangsterne så humørfylt sier ‘To the Ratmobile’ og vi får en introscene opp på skjermen som minner om den man finner i Batman-TV-serien fra 1960-tallet.

Dette er en overraskende god animasjonsfilm. Særlig med tanke på at jeg ikke hadde hørt noe om filmen på forhånd. Likte veldig godt humoren og tempoet filmen. Men vet jo litt hvordan det kommer til å gå til slutt, men veien dit er ganske underholdende. Jeg koste meg bra med denne filmen som er bra laget og en 3D-animasjonsfilm som skiller seg ut i mengden, på grunn av sin sjarmfulle fremtoning og de kule syngende sneglene. Dette er med andre ord en film det er lett å bli glad i. Vet ikke hvor godt den kommer til å klare seg i flere gjennomsyn, men likevel velger jeg å premiere kreativiteten og driven til denne filmen. Filmen har god moral og er et bra valg for hele familien.

Terningkast: 5-

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm
- Barnefilm - Les flere.