Anmeldelse av Wag The Dog, amerikansk film fra 1997

Komedie Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 7 år

Media lures for at presidenten skal bli gjenvalgt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.03.2018]

Med bare 11 dager igjen til valget blir presidenten beskyldt for seksuell trakassering av en ung kvinne. Da gjenstår det bare å sette himmel og jord i bevegelse for å ikke la dette sverte presidenten nok til at det blir en sak under det amerikanske presidentvalget der den sittende presidenten stiller til gjenvalg. Presidentens PR-rådgiver, Conrad Brean, koker i hop litt av en suppe som han serverer media. Til å hjelpe seg med dette får han hjelp av Hollywood-produsent Stanley Motss til å lure hele verden. Svaret blir å skape en fiktiv krig så media har noe å fore folket med. Da holdes presidentens sidesprang seg unna oppstyr i pressen. Men det viser seg at dette ikke er like lett å gjennomføre når det er mange som forsøker å stikke kjepper i hjulene og betviler den falske mediekrigen...

Filmen er faktisk veldig morsom med alt det ville som skjer. Dette er en gjennomført og smart og kreativt skapt komedie. Filmen er også aktuell i disse tider der vi får indikasjoner av hvordan hackere og facebookdata kan påvirke presidentvalget som Trump overraskende vant. Med andre ord er presidentkandidater villig til å gå langt for å få plass i presidentstolen og denne filmen er ikke så mye mer overdrevent enn virkeligheten og viser at folket lar seg lett påvirke. Dette er med andre ord det Trump omtaler, bare at dette er ‘ekte’ ‘fake news’.

Dette er ikke en helt vanlig komedie, men heller en satire av det amerikanske presidentvalget. Selvsagt er det president Clintons sexskandale med Monica Lewinsky som er utgangspunkt for ideen bak filmen, men dette draes enda et hakk lengre og er en sprø men smart komedie med et solid manus bak som ikke tar lett på oppgaven. Det er mange problemstillinger som taes opp og det skisseres løsninger på problemene. Men selv om dette nok hadde lurt amerikanere i 1997 da dette kom ut, så ser jeg ikke for meg at samme scenario ville fungert i dag med dagens mediadekning og muligheter for å sjekke fakta.

Regien er ved Barry Levinson som står bak andre store filmer som ‘Rain Man’, ‘Sleepers’ og ‘Good Morning, Vietnam’. Han har lagt et litt dokumentaraktig preg over fotoet på ‘Wag The Dog’. Filmmusikken er laget av Mark Knopfler og han leverer som alltids. Skuespillerne gjør også sitt for å få dette til å fremstå som svært minneverdig. Ringrevene Robert De Niros og Dustin Hoffmans spiller nemlig hovedrollene som henholdsvis PR-rådgiveren og Hollywood-produsenten. Det er svært moro å se en skuespiller av Hoffmans kaliber boltre seg som selvopptatt og styrtrik storkar som aldri ser løsninger der andre skisserer problemer. Liker også godt samspillet mellom De Niro og Hoffman som gjør mye av filmen. Du får også en rekke andre kjente fjes i mindre roller som Denis Leary, Kirsten Dunst, Woody Harrelson og William H. Macy. Og som om ikke det var nok så spiller også Willie Nelson en sangkomponist hvor det hyres inn en rekke artister for å lage en Band-Aid-aktig låt for å bygge opp rundt den fiktive krigen.

Filmen ironiserer heftig og svært humoristisk over det naive amerikanske folket, og slik media er blitt og samt de ‘stakkars’ politikerne som ikke klarer å holde laksen i buksen på bortebane. Liker godt hvordan de mange små detaljene gjør dette gjennomført artig. Det blir riktignok litt mye mot slutten, men ikke så mye at ikke filmen kommer unna med dette i humorens tjeneste. Liker hvordan filmen ikke handler om presidenten, men heller at presidenten ikke skal ta plass i det hele tatt. Men trekker noe for at filmen ikke har det største drivet til tross for alle morsomhetene som kommer på løpende bånd. Derfor blir det bare en femmer, men dette er veldig severdig og en film som må sees om du liker satire over politikk og media.

- Man of the Year - Hva hvis en komiker stiller til valg som President, og vinner?
- Bandits - En lite morsom og mindre underholdende film uten signatur
- Sphere - Sær kuleunderholdning for spesielt interesserte
- Sleepers - Mishandling på ungdomsanstalt
- Rain Man - En virkelig herlig historie om to brødre
- Good Morning, Vietnam - En annerledes krigsfilm

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Moviepie.com