Anmeldelse av Tom & Jerry setter byen på hodet (Tom and Jerry - The Movie), amerikansk film fra 1992

Animasjon, Komedie, Familie, Musikal Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: Alle år

Omtalespalte: Barnefilm

Her finner du omtaler av filmer for barn.
Les flere spalteomtaler: Barnefilm
- Animasjonsfilm - Les flere.

Tom og Jerry i sin første helaftens tegnefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.03.2018]

Filmen begynner i det familien som har Tom skal flytte. Ved en tilfeldighet kommer ikke Tom med på flyttelasset, fordi han løper etter Jerry. Tom møter også på den lett gjenkjennelige, store og muskuløse hunden. Med andre ord er ting ganske likt som i de tegnede kortfilmene. Tom og Jerry har heldigvis huset å gjemme seg i. Men det varer ikke lenge, fordi neste morgen blir huset revet og da må de begge ut på gaten.

Etter litt famling i gatene treffer de på den foreldreløse jenta Robyn. Hun har rømt fra den slemme tante Prestine Figg som hun bor hos. Damen lar Robyn bo på loftet fordi den feite hunden Ferdinand, som er så lat at han lever på et rullebrett, bor på rommet hennes. Den eneste grunnen til at Robyn bor hos Figg er fordi da får Figg penger for henne. Det viser seg nemlig at faren til Robyn er i Tibet og betaler penger til tanta om hun passer Robyn...

Jeg liker nostalgi og se om igjen filmer jeg likte i barndommen. Denne filmen hadde jeg ikke selv men noen kamerater av meg sin søster hadde filmen på VHS. Og vi så filmen en rekke ganger og har ikke sett filmen sist siden midten på 1990-tallet. Husker filmen som underholdende. Derfor var jeg spent på å se om igjen filmen med anmelderbrillene på. Fant filmen Netflix. Begynte å se filmen på engelsk, men så også at filmen også hadde norsk tale tilgjengelig på Netflix. Derfor byttet jeg over til norsk for å få den rette nostalgien fra barndommen.

Mitt forhold til Tom & Jerry før denne filmen var gjennom de mange kortfilmtegnefilmene som ble sendt på barne-TV på NRK i oppveksten. Derfor var det kult å få en helaftens film med den slemme katten og den smarte musa. Og denne gangen får vi se at de også snakker i filmen, selv om alt begynner som i kortfilmene. Dette er den første langfilmen med Tom & Jerry og det er litt småkult å få de kjente og kjære figurene i tegnet spillefilmformat.

Filmen har mye av 'fealingen' fra kortfilmene, men også mye nytt. Tom & Jerry må blant annet lære å samarbeide for å overleve på gata. Filmen er også en musikal i stil med eldre klassiske Disney-tegnefilmer. Den første sangen er sjarmfull og herlig og beskrivende for det påtvungne vennskapet. De synger: ‘Vi henger alltid sammen, som pepper og salt’. Men de andre sangene er ikke like fengende og følger ikke opp den lovende starten på filmen.

Liker tegnestilen og tegnefilmen fremstår som godt teknisk laget for sin tid med bra masse detaljer i bildet. Handlingen er skapt som en slags roadmovie med Tom & Jerry på gaten som hele tiden skifter bopel. Filmen låner heftig fra en rekke Disenyfilmer og annet kjent. Tante Fy er tydelig inspirert av Disneys Cruella DeVille, men bare i en tykkere versjon. Handlingen inneholder flere slemminger som later som de er snille som lam, men når folk ikke ser dem behandler de barn og dyr på hjerteløst vis. Den tilsynelatende dyrevenner viser seg å være en skruppelløs dyrefanger som stjeler dyr og selger dem videre som kjæledyr for å tjen mye penger.

Filmen har noe sjarme, men er ikke særlig morsom. Manuset i filmen er ikke særlig originalt og virker litt smårotete. Synes det blant annet er litt rart at faren til Robyn ikke tar seg av henne selv, når han er så glad i henne. Alt er imidlertid passe underholdende og filmen har sine øyeblikk, men mangler noe for å levere hele veien. Slutten er også litt for klisjepreget og resten av filmen overrasker meg heller aldri. Likevel har dette sin sjarme og er nok gøyere for barna enn de voksne.

Se om film er på streaming:

03.06.2010 sier Paladila: her kan noen download full orginal soundtrack her,

• Tom & Jerry setter byen på hodet