Anmeldelse av Batman vs. Superman (Batman v Superman: Dawn of Justice), amerikansk film fra 2016

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 151 minutter Aldersgrense: 12 år

Batman vs. Superman - Trailer 11.02.2016

De gode slåss mot hverandre, og skurken får fritt spillerom...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.03.2018]

Etter flere voldsomme hendelser som tilsynelatende er forårsaket av Superman i Metropolis (Supermanns hjemby), Gotham City (Batmans hjemby) og en rekke andre steder, stiller folket seg spørsmål rundt Supermann: Er han et gode for verden? Batman eller Bruce Wayne mister en nær venn i en av hendelsene. Det gjør at det bygges opp til en bitter konfrontasjon mellom ham og Supermann. Og imens heltene slåss seg imellom, kommer Lex Luthor på banen med en ond plan om å skape en ny trussel for menneskeheten. Da blander Lois Lane og Wonder Woman seg inn for å finne ut av hva som skjer før det er for sent...

Filmen åpner med begravelsen til foreldrene til Bruce Wayne som liten gutt. Han søker da ut i skogen og inn i en grotte der hundrevis av flaggermus flakser over rundt og over hodet på ham. I en drøm bringer disse flaggermusene Wayne opp av grotten til lyset igjen. Denne scenen skal sette oss raskt inn i at dette er Batmans film. Heldigvis dveler ikke filmen for mye i hvordan han transformeres til Batman. Det har jeg nemlig sett alt for mange ganger fra før av i andre filmer.

Jeg likte ikke helt selve starten på handlingen i filmen med et romskip fra Crypton som truer en by med å rasere bygninger og sprenge ting i gatene. Da kommer selvsagt Supermann og rydder opp, men tar med seg en kjenning av Batman i kaoset. Dette var en litt for kaotisk og voldsom start. Og hele agenda med denne starten skal forklare hvorfor Batman ikke liker Supermann. I mine øyne var dette en veldig billig plottmessig start på filmen. Og når man i neste øyeblikk finner kryptonitt i sjøen. Da vet alle som har sett Supermann-filmer fra før hvor dette bærer hen.

Denne filmen har ikke fått de beste kritikkene og derfor har jeg ventet litt med å se den. Men som oppkjøring til Justice League, tenkte jeg at jeg skulle gjøre leksen min. I årene før denne filmen kom ut var Batman en av de mest populære superheltene. Mye av grunnen var Christopher Nolans fantastiske Batman-trilogi. Det var mulig DC så sitt snitt til å ri videre på denne suksessen, men dette er dessverre ikke helt i det kvalitetslandskapet. Men trengte vi egentlig enda en Batmanfilm allerede så kort tid etter Dark Night Rises?

Dette skulle være DC Comics svar på erkekonkurrenten Marvels suksessfilmer. I utgangspunktet skulle filmen være en rein Batman-film, men filmselskapet gjorde om på dette underveis slik at også superman skulle få sin del av filmen. Dette var filmen som skulle bane vei for Justice League som er DCs våte drøm om å komme seg inn i samme liga som Avengers har gjort. Mot slutten av filmen bygger dette veldig opp mot at Justice League skal komme, selv om det er en stor overraskende men rar tvist mot slutten.

Jeg er både fan av Batman og Supermann fra mine yngre dager. Og det var en fin tanke å ha begge med i samme film, likevel er jeg litt skeptisk til en versus-film og særlig når to stykker som kjemper for det gode skal brake sammen i samme film. I mine øyne virker det litt barnslig. Jeg hadde forsåvidt samme problemet med Captain America: Civil War, som jeg heller ikke satte stor pris på. Smarte superhelter er en klisje i seg selv, og når de skal slåss mot hverandre, særlig av et så tynt grunnlag som i ‘Batman v. Superman’, så kjøper jeg dette ikke. Og det blir for mange billige forklaringer som skal bygge opp under konflikten mellom Batman og Supermann. Men når vi vet at begge egentlig er veldig godhjertet, blir dette nesten for dumt og på grensen til det latterlige, selv om jeg skjønner at filmskaperne forsøker å gjøre Supermann mer menneskelig på denne måten. Synes heller de kunne skrevet om filmen til og bli ‘Batman & Superman’.

Filmen har en god samling skuespillerprofiler, men jeg synes ikke filmskaperne får det beste ut av dem. For det første har Batman skiftet skuespiller til den langt mindre karismatiske Ben Affleck. Han er forsåvidt den som kanskje fungere best i denne filmen og ser okei kul ut som Batman. Henry Cavill ser grei ut som Supermann, men han er ikke like passende som Clark Kent. Det er vanskelig å helt akseptere Supermann i andre skuespillere enn Christopher Reeve. Jeg liker ikke Lois Lane i filmen heller. Hun er ikke det bildet jeg har av Lois Lane som Clark Kents kollega og drømmedame. Og det er ikke Amy Adamss feil, fordi det er ingenting galt med henne, men heller sminkejobben og karismaen hennes som skuespillerinstruktøren ikke lar skinne igjennom. Hun ser alt for tradisjonell ut og skiller seg ikke ut i mengden. Videre får vi en svært overspillende Jesse Eisenberg som Lex Lothor. Eisenberg fungerer virkelig ikke i denne rollen og blir en ufrivillig klovn av en skurk i denne filmen. I andre roller treffer vi rutinerte skuespillere som Diane Lane, Jeremy Irons, Holly Hunter og Laurence Fishburne.

Regien er ved Zack Snyder som gav oss filmer som ‘300’ og ‘Watchmen’. Men siden har ikke Snyder klart å toppe disse suksessfilmene, og det gjør han heller ikke med denne filmen. Dette blir for ujevnt og med manusforfatter David S. Goyer som var med på Nolans Batman-eventyr, er det skuffende at dette ikke har mer brodd og kvalitet enn dette. Chris Terrio er også med som manusforfatter på dette synkende skipet. Og han har også vært med på Oscarvinnende ‘Operasjon Argo’. Likevel er det Snyder som må ta største del av skylden for dette lurvelevenet av en film. Jeg vet at Snyder kan lage god action, men dette ble alt for lite ‘drive’ og flyt over. Jeg lurer nesten på om det er Snyder har mistet gnisten. Filmen er også alt for lang med over to og en halv time spilletid. Det er lenge for en film som ikke leverer helt slik man forventer av en slik storfilm av dette formatet. Snyder klarer dog å levere litt i de kule kampene mot slutten av filmen. Om filmen hadde været slik hele veien, kunne dette ha blitt en del kulere, men dessverre blir det for mange dødpunkter i filmen.

Starten er veldig rotete og veldig lite helhetlig. Du får for mange handlingstråder uten at vi blir skikkelig kjent med noen av rollefigurene. Filmen kommer seg heldigvis noe etterhvert, særlig på actionsiden, men i det store og det hele blir dette alt for uengasjerende og for ujevnt til at filmen får den riktige X-faktoren som en slik film fortjener. Moren til superman oppsummerer denne filmen ganske godt: ‘Folk hater når de ikke forstår’, og slik har nok mange det med denne filmen. Jeg forstår ikke helt hva filmskaperne vil med denne filmen og da skjønner jeg veldig godt at mange hater denne filmen, og dette var det siste DC trengte når de skulle ta kampen opp mot supersterke Marvel. Filmen blir bedre mot slutten, men det blir for lang oppbygning. Dette er med andre ord ikke en solid film, men likevel er den såpass påkostet at filmen redder inn noe av inntrykket. Derfor har jeg ikke hjerte til å gi filmen lavere skår enn tre svake øyne på terningen.

Terningkast: 3-

- Wonder Woman - Herlig fengende og smart Wonder Woman!
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning
- Superman 3 - Supermann endrer personlighet
- Superman 2 - Supermann møter likemenn
- Superman - The Movie - Den første store superheltblockbusteren
- Batman - The Movie - Artig liten sak fra en svunnen tid

- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill
- Sucker Punch - Tvetydig kjønnskamp og drapsorgie.
- Watchmen - Småskuffa
- 300 - Eit myteomspunne historisk slag blir film
- Dawn of the Dead - Ikke så ille som man skulle tro

- Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!

Omtalespalte: Superheltfilm

Her finner du omtaler av superheltfilmer.
Les flere spalteomtaler: Superheltfilm

• Indiewire.com
  • The Telegraph
  • Time
  • Romerikets Blad

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«The Trial of the Chicago 7»

«American Murder: The Family Next Door»