Anmeldelse av Duften av kvinne (Scent of a Woman), amerikansk film fra 1992

Drama Spilletid: 157 minutter Aldersgrense: 10 år

Den blinde surpumpen tar ungdommen under sine vinger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.03.2018]

Charlie Simms er en målrettet student som trenger penger for å kunne betale for hjemreise i feriene. Derfor tar han en jobb som assistent for en blind eldre mann, når familien hans er på ferie. Den blinde mannen Frank Slade, sitter inne og drikker hele dagen. Straks slektningene er dratt avgårde, tar Slade Charlie med ut på byen for å oppleve New Yorks gleder. De tar inn på en av de beste hotellene og spiser på de fineste restaurantene. Gjennom tiden Charlie tilbringer med den erfarne Frank Slade, lærer Charlie mer om livet enn han noen gang kunne drømme om...

Den første scenen med Al Pachino setter deg i riktig stemning. Den eldre grinebiteren sitter i godstolen og røyker og drikker Brandy midt på dagen. Han skjeller ut unggutten Charlie Simms som søker jobb. Familien hans forteller at Frank Slade var en helt i krigen, og at han bjeffer, men at han ikke biter. Ut i fra denne scenen blir jeg genuint interessert i hvem denne Frank Slade er og hvorfor han alltid har piggene ute. Du kommer også til å få noen svar i løpet av filmen når du får se Slade i både oppturer og nedturer.

Filmen begynner med Charlie Simms som studerer. Det er et strengt regime på privatskolen der han går. Rektoren er eldre og kjører en pen bil av merke Jaguar, som han hevder at han har fått av styret som gir penger til skolen. Dette synes mange av elevene at er litt jålete. Den rike gutten Harry ydmyker rektoren med en spøk med å tilgrise bilen og rektoren i alle elevenes påsyn. Charlie Simms og hans skolekamerat George er tilfeldigvis vitne til hvem som står bak spøken, men ingen av dem ønsker å tyste. Dette stiller Simms i en vanskelig situasjon når rektoren presser Simms til å si hvem som stod bak den ydmykende spøken.

Filmen handler om både forholdet mellom Frank Slade og Charlie Simms og saken i bakgrunnen på skolen til Charlie, men det er Frank Slade som tar størst plass i filmen. Slade er blind men har en god hørsel og en utmerket luktesans. Det gjør at han kan lett gjenkjenne lukten av kvinners parfyme og gjenkjenne dem via den. Han er også en jentefut av dimensjoner og tar Charlie under sine vinger, når de to finner tonen. Slade skaper alltid oppstyr overalt hvor han ferdes på både godt og vondt. Han er en rik mann og svært uregjerlig. Vi får vite mer og mer om Slade i løpet av filmen og hvordan han egentlig har det bak sin tøffe fasade.

Al Pachino spiller utrolig bra i denne filmen. Han oser kvalitetskuespiller og eier rollen sin totalt og gjør denne filmen virkelig verdt å se når han kjører showet omtrent på egenhånd. Jeg tror på at Pachino er blind i måten han spiller med øynene og kroppspåket sitt. Som Charlie Simms får du en ung Chris O'Donnell. Han fungerer bra i filmen som den litt sjenerte og ordentlige gutten i filmen. Vi møter en pur ung Philip Seymour Hoffman i en av rollene.

Regien er ved Martin Brest. Det er mannen bak suksessfilmen ‘Beverly Hills Purk’ med Eddie Murphy. Brest har laget en svært engasjerende film som er lett å like og som frir til folket med alle de markante episodene som tar plass i handlingen. Dette er med andre ord en film du husker å ha sett. ‘Duften av kvinne’ av kvinne er også ganske underholdende. Dette er et utmerket sentimentalt drama av god gammeldags klasse. Det er flere kule og minneverdige øyeblikk i filmen. Vi får blant annet se blinde Slade kjøre Ferrari i vill fart med en engstelig Simms som passasjer og veileder.

I mine øyne er dette en skikkelig underholdende film. Skuespillet til Al Pachino er svært viktig for at filmen skal fungere og der leverer han til fingerspissene. Filmen er god på å skape lune og rampete øyeblikk. Dette begynner litt feelgood, selv om det også blir noen vonde øyeblikk i løpet av filmen. Slutten danner også et øyeblikk verdt å få med seg. Filmen har også et bra manus i bunn, selv om det ikke er supervanskelig å forutsi hvordan rammehistorien vil ende. Og selv om filmen forsøker i begynnelsen å skape en dårlig stemning mellom de to hovedrollene, så skjønner du ganske raskt at dette kommer til å bli en klassisk buddyfilm. Det er ikke rart at filmen ble en stor suksess, selv om dette nok kan bli litt mye om du er var for følelsesladede filmer.

- Beverly Hills Purk - Helstøpt actionkomedie

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Rinkworks.com