Anmeldelse av Mother!, amerikansk film fra 2017

Drama, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 121 minutter

Mother! en sjelden filmopplevelse

[Skrevet av: Alexander Svanåsbakken, Dato: 14.03.2018]

Et par (Javier Bardem og Jennifer Lawrence) har flyttet inn i et hus som de har restaurert etter at det brant ned. Her prøver mannen og skrive sin neste bok, mens kvinnen har full kontroll på huset og restaureringen. En dag banker det på døra, og inn kommer det et annet, eldre par (Michelle Phieffer og Ed Harris). Mannen inviterer de med glede inn, selv om kvinnen er skeptisk og ikke vil ha besøk. Så vil de aldri gå igjen, og de prøver å presse seg inn i livene deres.

På mange måter er Mother! det erketypiske eksempelet på en film du enten kommer til å hate eller elske. Det er en kinoopplevelse uten like, og en film som kan diskuteres og tolkes til det uendelige. Den har pretensiøse tendenser, og er kanskje ikke så smart som den prøver å være, men til tross for dette, så var Mother! en av de beste kinoopplevelsene jeg har hatt, og for meg, en av de beste filmene som kom ut i 2017. Rådet mitt er å se den uten å vite noe som helst, og la opplevelsen flyte over deg. Hvis du vil ta den sjansen, trenger du ikke lese lenger. Bare se den.

Jeg mistenker at Mother! kommer til å bli husket bedre i fremtiden enn det den ble da den kom ut. Den floppet og publikummet hatet den. Den fikk en sjelden «F» score på Cinemascore, som er en slags «rotten tomates» med vanlig folk istedenfor kritikere. Jeg syns det er veldig rart og veldig trist. Vi maser alltid på at det er så få originale filmer, men når de først kommer så møter vi ikke opp, og de få som møter opp liker det tydeligvis ikke. Det er derfor vi aldri får nye leker.

Et av problemene var kanskje markedsføringen. Traileren får den til å virke som en skrekkfilm, noe den så absolutt ikke er. Hvert fall ikke i tradisjonell forstand. Hvis man forventer en slags «Conjuring» film, vil man bli veldig skuffet. Hvordan filmen plutselig tar en veldig uventet retning kan irritere noen. Det kan også være de åpenbare allegoriene i filmen, og alle de forskjellige tolkningene, som både kan oppleves som pretensiøst, og samtidig gjør at meningen til filmen kan diskuteres på så mange forskjellige måter. Den er langt unna det som kan kalles trygg film, og det skremmer noen. Men trygg film er kjedelig film og dette er så absolutt langt fra en trygg film som man kan komme, og det er så herlig og fantastisk at jeg blir lei meg av å se hvor få som så den, og at vi aldri kommer til å få en sånn film igjen, lagd innenfor et stort studio, med verdens største filmstjerne. Triste greier.

Mother! har en skuespillprestasjon av Jennifer Lawrence jeg neppe tror vi får se av henne igjen. Kamera er nærmest limt inntil ansiktet hennes, og den angsten og stresset som kommer frem er helt utrolig. Dette er en film med gode skuespillerprestasjoner generelt. Javier Bardem, Michelle Phieffer og Ed Harris spiller alle veldig bra, men det er virkelig Jennifer Lawrence som selger hele filmen. Hvis man i det hele tatt er et snev av introvert og ikke er spesielt glad i gjester, så vil man virkelig føle med henne. For dette er en film som på mange måter er den introvertes største mareritt.

Det tekniske ved denne filmen er makeløs. Lydbilde er noe av det som gjør denne filmen til en opplevelse. Hvis man syns lyden var intens i Dunkirk, så er det ti ganger det i Mother! Regien er også nydelig, men det kan man vel forvente av Darren Aronofsky.

Jeg har omtrent ikke snakket om hva som skjer i filmen, og det har jeg ikke lyst til heller, for det gir ingen vinning. Dette er en film som må ses, oppleves og gis en sjanse. Dette er ikke en trygg film. Det er en stor sjanse for at du kommer til å hate den, men også at du kommer til å bli bergtatt, som meg. Hvis du liker filmer som du ikke vet hvor kommer til å ende opp, så er dette en film for deg.

Dette er en film man må støtte. Dette er en film som er interessant. Dette er grunnen til hvorfor man drar på kino.

- Noah - Spennende blikk på fortid og nåtid
- Black Swan - Knallsterk svanedans
- The Wrestler - Hverdagsdrama om en wrestler som sliter
- The Fountain - Når livet blir viktigere enn livets innhold
- Requiem For A Dream - Genial film som definitivt må sees!
- Pi - Mesterlig on matematisk paranoia

- Forstyrrende film i et landlig hus i skogen

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray