Anmeldelse av Marley and Me (Marley & Me), amerikansk film fra 2008

Komedie, Drama, Familie, Romantikk Spilletid: 111 minutter

Marley and Me - Trailer 30.03.2009

Langtekkelig sjarm

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 31.03.2009]
Det unge paret John og Jenny flytter til solskinnsstaten Florida, begge for å begynne i nye jobber som avisskribenter. Etter som tiden går får John kalde føtter for at Jenny vil ha barn. For å ta oppmerksomheten og tankene bort i fra det å få barn for en stund, skaffer John henne en labradorvalp til bursdagen som de døper Marley. Men der John var redd og skeptisk til å skulle bli far til et barn, viser det seg fort at det blir mer enn nok utfordringer med å få seg en valp også. For Marley er en spesiell hund, han er ustyrlig og veldig vanskelig å oppdra, og da til og med hundedressøren gir opp Marley, bestemmer John og Jenny seg bare for å la Marley være Marley. Litt etter litt innser de at hvis de klarer å hanskes med denne ustyrlige hunden, ja så skal de jammen meg klare å ta seg av et barn også! Og sannelig kommer det både et, to og tre barn etter hvert. Familien ser seg nødt til å få seg et større sted å bo, og dermed går flyttelasset til et hus og eiendom lengre utpå landet, hvor både barna og Marley kan springe og leke så mye de vil. Men tiden går, og alle vokser. Det er et uunngåelig faktum at også dyr blir eldre, noe som merkes bedre og bedre, særlig på Marley.

La meg bare påpeke det med en gang, ja, dette er en veldig enkel film og det er sukkersøtt, klisjésjarmerende, og konvensjonelt. Vi følger John og Jenny igjennom tykt og tynt, nye jobber, hunde- og barneforøkelse. Det er som å sitte og overvære et hvilket som helst ganske så lykkelig amerikansk par. Uten hunden Marley, som forresten også er en ganske så vanlig rase i en labrador, kunne dette fort blitt til et to timers langt gjesp av en historie. For de humoristiske scenene, replikkene og hendelsene med Marley, er ikke så veldig morsomme at det gjør noe. Men filmen prøver da heller ikke å være så knakende, forknytt og anstrengt morsom. Den flyter ganske greit fremover, konvensjonell og a fire-aktig som den er. Det hele føles derfor veldig naturlig og troverdig, noe slike filmer ofte ikke gjør i det hele tatt. Selv om dette er vel og bra, klarer den likevel ikke å bli så meget interessant.

Mange vil selvfølgelig kjenne seg igjen i mange av situasjonene med barn, hund, og parforhold, men når det varer i hele to timer så blir det en liten tolvmodighetsprøve. Vi får imidlertid noe igjen for å holde ut på slutten, for historien blir på mange måter sluttet og lukket. Hvis du derfor tar denne filmen for det den er, et tradisjonelt rørende kjærlighetsdrama fra Hollywood, så er det akkurat det du får, punktum. Slik kan film også tross alt være innimellom, helt ufarlig og uprovoserende. Og labradoren Marley er da tross alt sjarmerende. Han er hund med stor ’H’, noe en skal være ganske så grinete for ikke å finne sjarmerende.

- Collateral Beauty - Kleine saker, med enkelte unntak
- Hope Springs - Morsom og seriøs voksenkomedie