Anmeldelse av Monsters vs. Aliens, amerikansk film fra 2009

Animasjon Spilletid: 94 minutter

Monsters vs. Aliens - Trailer 16.01.2009

3D-eventyr for de fleste

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 30.03.2009]
Susan og Derek skal gifte seg, men rett før bryllupet blir hun truffet av en meteor med utenomjordisk veske som gjør at Susan plutselig begynner å vokse seg stor som en kjempe. Ikke lenge etter kommer imidlertid militære makter og tar henne med seg til en hemmelig base, en base hvor det faktisk finnes flere rare vesener. En snakkende geléklump og et gigantisk insekt er blant de vesenene Susan møter på. Her inne døpes hun fort om til ’Megarella’, og hennes medfanger viser seg å ha like rare skjebner og historier bak sine forvandlinger som henne selv. Plutselig blir jorden angrepet av en stor og truende robot, og den amerikanske presidenten hyrer våre monstre for å kunne bekjempe den truende og farlige roboten som igjen blir styrt av et ondt romvesen! Kampen for å redde blant annet byen San Fransisco, og menneskeheten for øvrig, er dermed i gang! Det er monstre mot romvesen!

Det er animasjonsgiganten DreamWorks Animation som står bak dette nyeste skuddet på animasjonshimmelen. Filmen presenteres i 3D, noe som skaper et feiende flott og fornøyelig uttrykk og opplevelse i kinosalen. Når animasjonene i tillegg er lekre og estetisk fornøyelig å se på, ja så er det rett og slett ganske så god underholdning dette! Og nettopp temaet og handlingen, med utenomjordiske skapninger i actionfylt krig, gjør dette til perfekt 3D materiale. For med fart og spenning kommer de mange tredimensjonale scenene og bildene til sin virkelige rett. I tillegg er også figurer, bygninger, og landskaper med på å gi en spennende verden vi beveger oss rundt i. Uten 3D effekten hadde nemlig ’Monsters vs. Aliens’ nemlig blitt noe flat, bokstavelig talt.

For det mangler liksom litt på noe i filmen, både innen historien og karakterene. Handlingen blir aldri helt kjempe engasjerende, dette muligens fordi heller ikke monstrene som følger Susan er blant de mest engasjerende og sjarmerende skapningene vi har sett fra DreamWorks, eller fra konkurrenten Disney/Pixar for den saks skyld. De artige (bi)karakterene vi har sett blant annet i Shrekfilmene eller Madagaskar er liksom litt fraværende her. Når dette er sagt, så har da likevel denne filmen humoristiske scener og også karakterer, bare ikke like fremtredende som i enkelte andre filmer. Det er dessuten alltids tankevekkende når hovedrollen og helten for en gangs skyld er kvinnelig, eller når den amerikanske presidenten er stokk dum og vil lage krig for enhver pris! Er disse tingene tilfeldig? Neppe. Filmen er videre en utpreget barne/ungdomsfilm. Den har ikke like mye voksen appell som for eksempel Shrek-filmene, med sine populærkulturelle referanser og humorbruk.

Alt i alt er ’Monsters vs. Aliens’ først og fremst en briliant animasjonsfilm. Når de største og beste, av de største og beste, lager animasjonsfilm, ja da kan en faktisk ikke henge seg for mye opp i historien eller andre ikke-tekniske sider. Selv om det ikke hadde skadet å jobbet mer med dette, er det likevel spiselig nok. Filmen passer dog altså best for de yngste, for disse vil kose seg kongelig i denne fantastiske tredimensjonale verdenen, men vi voksne tar da heller ingen skade av å hoppe inn i denne verdenen i en halvannen times tid.

- Pokémon: Detective Pikachu - Overraskende bra film om lommemonstre
- Gåsehud 2: Monsterkvelden - En uunngåelig og unødvendig oppfølger?
- Gåsehud - Gir ikke akkurat gåsehud på ryggen...

- Monstre kjemper mot romvesen

• Monsters vs. Aliens

Engelsk, Norsk

DreamWorks Animation

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»