Anmeldelse av Blade Runner 2 (Blade Runner 2049), amerikansk film fra 2017

Blade Runner 2 - Teaser 19.12.2016

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Blade Runner i godt gammelt driv og med fantastisk utseende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.02.2018]

Vi følger blade runner-agenten K K (Ryan Gosling). Han jakter på og terminerer eldre og mer egenrådige replikanter som ikke bøyer seg for menneskeheten. Han prøver samtidig å spore opp den eldre blade runner-agenten Rick Deckard (Harrison Ford). Deckard forsvant sporløst for omtrent 30 år siden. Samtidig oppdager K en lenge glemt hemmelighet som kan kaste restene av samfunnet ut i det reineste kaos...

Først vil jeg åpne med å si at jeg elsker Ridley Scotts Blade Runner fra 1982. Det er en film helt etter mitt sci-fi-hjerte med replikanter som ser helt ut som mennesker. Det kule med den filmen er å se hvem som er ekte mennesker og ikke. Vi lurer også hele veien på om hovedpersonen selv er en replikant. Det er en viss dybde i filmen og den gir oss en kick ass stemning med det fete og avslappede lydsporet til Vangelis som er svært særegent.

‘Blade Runner 2049’ er en film som så drømmeaktig kul ut på traileren, og er en film som begynner ufattelig bra. Den plukker opp tråden fra Blade Runner på en usedvanlig solid måte og gir meg virkelig gåsehudfølelse fra begynnelse til slutt. Dette er som å se Blade Runner på nytt i en oppgradert og mer gjennomarbeidet versjon, men med Ryan Gosling i hovedrollen. Du får riktignok se en del til Harrison Ford etterhvert, som er en del med i siste del av filmen, og gir oss en virkelig kul nostalgifølelse som topper filmopplevelsen som ‘Blade Runner 2049’ gir oss. Ryan Gosling gjør en svært solid rolleprestasjon i filmen. Han spiller en replikant med et veldig kaldt og uttrykksløst fjes. Det er ikke enkelt å spille så kontrollert i alle scenene, men det klarer Gosling mesterlig.

Jeg liker hvordan ‘Blade Runner 2049’ har foredlet alt den første Blade Runner-filmen har å by på. Dette er en like god oppfølger som ‘Mad Max: Fury Road’ i forhold til den nest beste Mad Max-filmen, men uten sammenligning forøvrig, fordi dette er to vidt forskjellige filmer. Blade Runner har kommet i mange nye oppdaterte versjoner med kule nye sekvenser som beskriver den kule fremtidsverdenen som vi befinner oss i, men i ‘Blade Runner 2049’ er hele filmen like estetisk vakker som et kunstverk å regne, i samme stil som de beste og oppdaterte snuttene fra den første Blade Runner-filmen i Final Cut-versjonen.

Filmen har mer å spille på enn den første filmen. Vi får en rikere og mer kul skildret fremtidsverden med mye visuelt knask og kul teknologi. Manuset er veldig gjennomarbeidet og alt flyter veldig bra. Vi får mye tid med rollefigurene som vi knyttes tett til, også selv om de er replikanter. Liker også godt hvordan filmen bindes sammen med den første Blade Runner-filmen. De to filmene blir etter min mening et sammenhengende verk. ‘Blade Runner 2046’ har mye kule detaljer og referanser til første film. Det er med det åpenbart at regissør Denis Villeneuve har tatt oppgaven med å lage denne filmen seriøst.

Elsker det behagelige tempoet som er helt i tråd med det vi fikk i den første Blade Runner-filmen. Og musikken er med på å sette dette tempoet. Den er helt eksepsjonelt bra utført av Benjamin Wallfisch og Hans Zimmer. De har skapt en lett gjenkjennelig musikk i samme spor som Vangelis, bare med enda flere fete detaljer ved seg. Det er noe rolig og kontrollert over musikken som får meg til å virkelig slappe av. Det blir også en god del basselementer med i lydbildet som skaper en unik stemning i filmen.

Regien er som sagt med Denis Villeneuve. Han har laget mye bra, men gjør etter min mening sin beste film til nå i karrieren. Jeg elsket også Arrival, men dette var hakket bedre på flere plan. Og han er perfekt når han skaper store illusjoner i heftig vakre bilder som virkelig gjør seg i episke sci-fi. Det gjør at Villeneuve er en regissør jeg håper vi har mye kult å vente oss av i fremtiden, og når han tidligere i år avslørte at han vil lage Dune-film, var og er jeg helt i hundre. ‘Blade Runner 2049‘ er en heftig film du sjelden finner maken til. Den ser helt upåklagelig ut og er som en omtrent som en klassiker å regne allerede.

Jeg hadde høye forventninger på forhånd på grunn av de solide kritikkene, og filmen innfridde og vel så det. I mine øyne likte jeg kanskje om mulig denne filmen enda litt bedre enn første Blade Runner-film, og det hadde jeg aldri trodd på forhånd. Derfor kan jeg ikke annet enn å gi dette mesterverket av en film, full pott. Dette er både ambisøst kunstnerisk sett og samtidig også svært underholdende, med en film som tar seg tid til å fortelle en god historie pakket inn i veldig mye solid filmhåndtverk. Det gjør denne filmen svært lett å like for de fleste, og da særlig filmnerder og fans av Blade Runner.

Det eneste som kan trekke ned for noen er at filmen er litt lang med over 160 minutters spilletid. Den kan også virke noe treg i enkelte partier, og dette er nok noe som enkelte kan trekke for, men på den annen side er filmen passe lett å følge og blir ikke for tung, selv om den har en god dybde. Jeg kommer i alle fall til å se denne filmen flere ganger og gleder meg allerede til neste gjennomsyn, det fordi det er mange detaljer å gosse seg med. Om du enda ikke har sett ‘Blade Runner 2049‘ og liker sci-fi, så få fingeren ut og løp og kjøp, fordi dette er ‘good shit’!

- Blade Runner - Gjennomført sci-fi-klassiker!

- Dune - Et audiovisuelt vakkert spetakkel av stort materiale!
- Arrival - Pent, lavmælt og jordnært om invasjon fra rommet
- Sicario - Tunge og dystre saker om meksikansk narkogalskap
- Prisoners - Spennende og glimrende kidnappingsthriller
- Enemy - Gyllenhaal og Gyllenhaal er en god kombinasjon
- Nawals Hemmelighet - Incendies - Historien om en tapper kvinne i et krigsherjet land

- Filmatisk underholdningskunst!

• Daily Express (UK)
  • Your Movies / cleveland.com
  • Observer (UK)
  • Cine Premiere
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Daily Star
  • Daily Mirror (UK)
  • Playboy Online
  • Nerdist.com
  • Wegotthiscovered.com
  • Starburstmagazine.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • Sistestopp.com
  • iTromso