Anmeldelse av Beintøffe purker (Dragnet), amerikansk film fra 1987

Komedie, Kriminal Spilletid: 106 minutter

Ellevill parodi på en eldre politiserie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.02.2018]

Vi blir med Joe Friday som jobber i politiet som etterforsker. Han er politiets mest pliktoppfyllende mann, men møter utfordringer når han får en ny utradisjonell kollega ved navn Pep Streebeck. De får oppdraget å etterforske en del merkverdige ran som har visittkortet med ordet ‘PAGAN’ som fellestrekk. Sammen kommer de på sporet av en liga, som tar i bruk midler som korrupsjon og andre harde metoder for å bygge opp et stort imperium. Det viser seg å bli et tøffere oppdrag enn Friday og Streebeck noensinne hadde drømt om på forhånd...

Politigutta møter mye motstand som da bilen deres blir sprengt i luften eller de blir latterliggjort foran politisjefen da han tror de drar en usann historie. Det er mange rare ting som forsvinner som manken til en løve, dødelige kjemikalier og samt flere politibiler. For å gjøre det hele komplett rart må gutta også skaffe seg dop for å komme inn på en vill okkult fest. Der må de også kjempe for livet mot en kvelerslange som de beseirer på ytterst spesielt vis.

Humoren er veldig spesiell og parodierer en kjent TV-serie fra 1950-tallet. Personlig lot jeg ikke helt latterdøra stå åpen for det meste av poengene i denne filmen. Og det kommer fra en mann som elsker tullekomedier, men det går jo ikke an å like alt selv innenfor komediesegmentet. Mye av grunnen til at jeg synes denne filmen var litt laber er Dan Akroyd. Jeg pleier vanligvis å elske ham i komiske roller, men her ble det for mye av det gode. Han spiller nemlig en kjedelig politimann som snakker raskt i en ensformig dur som jeg aldri klarer å like.

Her får du ingredienser som lettkledde og digge damer, rare forkledninger, masser av kriminelle utskudd, snåle seremonier og mye annet merkelig i forsøk på å skape denne humorblandingen. Du får også en parodi på Playboy mansion underveis. Dan Akroyd skal være den morsomme i filmen og han lykkes delvis med det, selv om jeg ikke liker rollefiguren hans helt like godt som ventet på forhånd. Heller ikke Tom Hanks blir det stjerneskuddet som jeg hadde ventet på forhånd.

Regien er ved Tom Mankiewicz, som er manusforfatteren bak en rekke James Bond-filmer. Han viser dessverre ikke tilliten helt verdig, selv om han lander sånn noenlunde på beina. Filmmusikken er en haug med kopier av kjente filmer, men bare i så korte drag at de kommer unna med det i alt fra Hitchocks Psycho til Spielbergs Indiana Jones. Det er heller ikke andre aspekter som gjør at filmen teknisk eller kunstnerisk sett utmerker seg. Alt er i grunnen veldig på det jevne også som komedie.

I mine øyne var denne filmen litt for treg. Filmen virker også alt for lang. Det er dog ganske kul action i filmen til tider. Akkurat det reddet filmen en del for min del. Filmen føles også litt mer morsom etterhvert som jeg aksepterer det rare med filmen. Slutten er også passe grei til å avrunde komedien. Men alt i alt føler jeg dette ikke hadde nok å spille på. Det er mulig filmen hadde føltes en del bedre eller morsommere om jeg hadde sett TV-serien som filmen baserer seg på.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Filmnytdvd.dk