Anmeldelse av The Unborn, amerikansk film fra 2009

Grøsser, Thriller, Mysterie, Drama Spilletid: 88 minutter

The Unborn - Trailer 23.03.2009

Bra tendenser som skuffer

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.03.2009]
Ikke alle jordboere kan forvente å få en rolig og behagelig tilværelse etter døden. Noen får nemlig problemer med å vandre over til ’den andre siden’, og dermed vil den forsøke å ta bolig i levende mennesker. Casey er en ung dame som smertelig får oppleve dette da hun plutselig en dag begynner å se både det ene og andre uforklarlige i hverdagen sin. Et gjenferd i form av en liten gutt forfølger henne stadig, og tilbakevendende mareritt varsler ille hendelser. Litt etter litt avdekker hun den ene sannheten etter den andre om barndommen og livet sitt, og hva som egentlig skyldes alle de skremmende hendelsene. Noe ondt forsøker å ta bolig i henne og ødelegger enhver skapning på sin vei mot Casey, inkludert venner og familie. Som et desperat forsøk vil hun forsøke å drive den bort med en eksorsismeutdrivelse!

Sakte men sikkert bygger ’The Unborn’ seg opp til å være en beretning om en plaget jente som stilles ansikt til ansikt mot ”djevelen” selv. Tregt og traurig går den til verks og skildrer Caseys hverdag som blir snudd på hodet med det ene sjokket etter det andre. Det hele er et hederlig forsøk på å normalisere hennes nye hverdag og problemer på. Det hele skildres faktisk ganske bra og troverdig, i hvert fall en stund. Med et par skvettescener innimellom klarer man å holde oppmerksomheten noen lunde oppe, for takket være noen riktig så fæle scener blir altså den lange historieformidlingen litt mer interessant. Man ser klare likheter og paralleller til filmer som ’The Omen’, ’Exorsicm of Emily Rose’ og 'Exorsisten', så liker man disse filmene kan man få en del utav denne også.

I og med at filmen konsentrerer seg mest om problemløsningen av Caseys vanskelige tilværelse, blir det hele, om man ser bort fra skrekkscenene, mer som et realistisk portrett av hvordan man skal hanskes med denne typen problemer. Filmen fremstiller alt som så ”normalt” og troverdig at den liksom glemmer å være skrekkfilm den siste halve timen. Når den så plutselig er slutt sitter man igjen med følelsen av at det hele er over så alt for fort, i tillegg til at den på slutten ikke er skummel i det hele tatt.

Som skrekkfilm har ’The Unborn’ bare tendenser og enkelte skumle scener. Man sitter for så vidt interessert og litt forknytt den første timen, men så faller liksom bare alt sammen i en eneste bråkete djevelutdrivelse. Det er et vanlig og kjent problem for slike skrekkfilmer at spenningen ikke klarer å nås mot slutten. Dette er veldig synd, for denne filmen har enkelte bra tendenser, og noen scener er faktisk riktig så creepy!

- Blade Trinity - Populistisk overpakket vampyractioneventyr

- Middelmådig!

28.03.2009 sier Innaktiv_bruker_100: okei, jeg ble ikke redd under denne filmen! jeg ble litt mer skvetten :p

• The Unborn

Engelsk, Hebraisk