Anmeldelse av Watchmen, amerikansk film fra 2009

Action, Drama, Fantasi, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 162 minutter

Watchmen - Trailer 08.09.2008

Watchmen er intresant, men det ble litt for mye i lengden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.03.2009]

Vi befinner oss i 1985 i en alternativ verden til vår egen. Nixon er framdeles president og den kalde krigen raser mellom USA og Sovjetunionen. Watchmen er en gruppe superhelter som har satt som deres oppgave å beskytte menneskeheten. En i Watchmen-gruppen blir mystisk brutalt drept. Watchmen prøver å komme sammen igjen for å finne ut av hva som er i ferd med å skje. Noe stort er i gjerde...

Vi blir her vitne til en ny film fra mannen som gav oss 300, og jeg synes han er blitt enda flinkere. Dette er en rå og brutal skildring av livet slik det arter seg for superhelter, skurker og vanlige mennesker i 1980-tallssetting, men med annen forhistorie enn den vi har opplevd.

Det er et herlig persongalleri vi blir stilt overfor. Filmen har alt fra gladvoldutøvere, dype tenkere, moralister og rettferdsutøvere. Kanskje den rareste av alle er den blå gudeskikkelsen Dr. Manhatten som kan transportere seg der han vil, duplisere seg, endre størrelse og stort sett gjøre akkurat som han vil. Man har litt å velge i blant rollefigurene, så jeg tror vi har noen for en hver smak her.

Historien er kompleks og det tar lang tid å komme skikkelig inn i den, men man får den bit for bit fortalt på en grei måte. Det hele kan bli litt overfilosofisk til tider, noe som gir filmen dybde eller kanskje til og med meningsløshet om man vil. Filmen er også ganske lang og kan bli litt treg innimellom når en mates med for mye absurd filosofi.

Jeg tror alt ettersom hvordan en ser på filmen at man kan rettferdiggjøre stort sett alle karakterer på denne filmen. Det avhenger veldig mye av hva man liker, selv om både topp og bunn er litt i meste laget. Jeg ender på et solid terningkast fire fordi filmen er både annerledes og original. Dette er en superheltfilm man bare må få med seg, og gjøre opp sin egen mening rundt.

- Zack Snyder's Justice League - Ett 4 timer langt mesterepos
- Army of the Dead - En strålende film, servert Zack Snyder
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill
- Sucker Punch - Tvetydig kjønnskamp og drapsorgie.
- 300 - Eit myteomspunne historisk slag blir film
- Dawn of the Dead - Ikke så ille som man skulle tro

- Småskuffa

02.02.2011 sier Grotlo94: Var bare at eg ikkje såg på "heltene" som helter. Om fleire av scene blei tatt ut sammenhengen så ville eg sett på dei som skurker. Og det tok alt for lang tid til story'en starta, meste av filmen var bare om "heltene" og derfor starta alt på slutten. Pluss at det var mange "What?!" scener, og det på ein negativ måte. Men kanskje eg ville likt det meir om eg hadde lest litt av tegneserien.
02.02.2011 sier ffuser: Jeg er ikke enig at den saug så kraftig, men ikke helt innertier for meg. Men kan se at filmen nok vil oppfattes fra alt som dårlig til helt genial. For min del var den noe imellom der.
01.02.2011 sier Grotlo94: Saug så kraftig! :@
16.07.2009 sier Pål Frostad: Jeg ha rfått intrykk at det ofte er fans som liker watchmen-filmen.
16.07.2009 sier Andreas Strømmen: Jeg gledet meg stort til å se filmen, men .. etter at filmen var ferdig, så var det bare et eneste stort skuff - Lignet for mye på Sin City, The Spirit, og Max Payne.. De filmene var jo skuff alle sammen. Men det er min mening.

• Watchmen
  • Martin Seth Filmblogg
  • StudVest

Warner Bros. Pictures, Paramount Pictures, Lawrence Gordon Productions, DC Comics, Legendary Pictures