Anmeldelse av Mr. Nice Guy (Yat goh hiu yan), amerikansk film fra 1997

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 15 år

TV-kokken i gjengtrøbbel over en videokassett

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.01.2018]

Jackie er en TV-kokk som elsker tilværelsen sin. Men en dag blir livet hans snudd på hodet når han ved en feiltakelse kommer over en videokassett med bevis nok til å felle en gjeng narkolangere. Han blir jaget av både narkolangernes gjeng og en motorsykkelgjeng som vil ha videokassetten for å presse narkolangerne for penger. Og når Jackies venninne blir kidnappet er det ingen vei tilbake...

Jeg husker jeg så denne da den kom på slutten av 1990-tallet. Da hadde jeg fått smaken på Jackie Chans kule kampsportalenter, og noen år etter fikk også Hollywood for alvor også øynene opp for den kinesiske actionjuvelen. Filmen åpner med en kokkeseanse der Jackie, som hovedrollefiguren selvfølgelig heter, lager pasta fra grunn av. Og derfra beveger filmen seg raskt til kjernen, nemlig å få Jackie Chan til å bli helten i filmen i kampen mot de kriminelle.

Filmen har veldig mye actionsekvenser og lite plott. Hele filmen er nesten en eneste lang jakt og har drøssevis av action i seg hele veien. Det er nesten mer action enn flere andre Jackie Chanfilmer fra samme tid til sammen. Du skulle gjerne tro at filmen ble veldig underholdende av så mye actionscener, men dessverre blir det for mye av det gode. Denne filmen faller med andre ord i samme fellen som de fleste Transformersoppfølgerne til Michael Bay. Det vil si at det er kult med action de første minuttene, men så går man litt lei.

Dette er ikke blant Jackie Chans beste filmer, men heller ikke blant de dårligste. Filmen fremstår som grei underholdning. Du får litt av det du forventer, men i det store og det hele er ikke dette stort å skryte over. Jackie Chan gjør dog sine saker bra og det blir en del slåssing som Chan er viden kjent for, men filmen flyter ikke godt nok. Den blir aldri spennende til tross for at Chans rollefigur virkelig får kjørt seg i filmen. Litt av problemet er at filmen egentlig ikke har et godt nok manus i bunn. Det blir for mye tom action og for lite håndfast handling.

Regien er ved velkjente Sammo Hung. Hung er en god kollega av Jackie Chan og de har spilt sammen i en rekke filmer i de gyldne årene. Men selv om Hung ofte har greie på kampkoreografi, har han ikke helt roen med denne filmen. Likte heller ikke de mange actionsekvensene i begynnelsen som inneholder for mye sakte film. Selv ikke kampsportstjernen Richard Norton leverer i denne filmen. Og når bare kampsportsekvensene bare er helt på det jevne, er det ikke mye å gripe fatt i for annet enn Jackie Chan-fans.

Alt i alt er dette en film som føles hel ok å se, men ikke så mye mer enn det. Med andre ord ble jeg nok litt småskuffet over en film som jeg husket som langt bedre enn det den er. Denne filmen føles utrolig tom med rollefigurer du knapt bryr deg om og er bare en eneste lang actionetappe. Dette føltes nesten litt slitsomt i lengden, men jeg ruller en svak treer på terningen for en film som er så typisk Jackie Chan som du får det. Og når rulleteksten kommer, får du se alle tabbene som Chan gjorde når han laget filmen. Da får vi se at det å lage actionfilm ikke er noen dans på roser.

Terningkast: 3-

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Spy Next Door - Naboen er ikke så kjedelig som han ser ut som
- Rush Hour 3 - Mindre moro enn forventet
- Shanghai Knights - Vestens rappkjeft og Østens kjappeste i kampsport drar til Europa
- Smokingen - Jackie Chan gjør denne filmen
- Rush Hour 2 - Grei skuring i oppfølgeren
- The Accidental Spy - Spiondrømmer blir virkelighet
- Shanghai Noon - Actionkomedie med Chan og Wilson i ville vesten
- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker
- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- First Strike - Ikke bare bra, men du verden så gøy
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!
- Drunken Master - Kampsportkomedie av de sjeldne

- Project A - Mye vågale stunts og kul kampsportaction

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm

• Austin Chronicle
  • USA Today
  • Moviehole

USA, Hong Kong, Australia

Engelsk, Kantonesisk (Kinesisk), Mandarin (Kinesisk)

Golden Harvest Company Ltd.